AU indfører kvote 1-karakterkrav på flere uddannelser

Aarhus Universitet har i år bredt sit kvote 1-karakterkrav på 6,0 ud til fakulteterne Arts og Health – dermed er størstedelen af uddannelserne omfattet af kravet. Har man et lavere karaktergennemsnit end 6,0, skal man derfor søge ind via kvote 2 senest 15. marts.

Sidste år gjaldt det kun på naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige uddannelser. I år gælder det også på humanistiske og sundhedsvidenskabelige uddannelser:

Hvis dit karaktergennemsnit er lavere end 6,0, så skal du søge ind via kvote 2, hvis du vil studere på Aarhus Universitet.

Aarhus Universitet har nemlig indført et minimumskrav i kvote 1, som nu omfatter alle universitetets uddannelser – bortset fra diplomingeniøruddannelserne, professionsbacheloruddannelserne og uddannelserne i Herning.

Kvote 2 spiller en vigtig rolle

Karakterkravet er ifølge prorektor Berit Eika indført af to årsager: Det sender et klart signal om AU’s faglige krav til de studerende, og samtidig kan det hjælpe flere ansøgere til at træffe det rigtige studievalg første gang:

”Frafald kan skyldes mange ting. Men vi ser en tendens til, at der er større frafald, jo lavere karaktersnit man kommer ind med. Derfor tror vi, at det kan være gavnligt for ansøgere med snit under 6,0 at foretage den ekstra refleksion, som det giver at søge ind via kvote 2, hvor man f.eks. skal gennemgå en test eller overveje, hvilke øvrige kvalifikationer man har”.

Hun understreger, at selvom Aarhus Universitet optager flest studerende i kvote 1, så spiller kvote 2 en vigtig rolle i optagelsessystemet:

”Karaktergennemsnittet siger meget om, hvordan ansøgerne klarer sig på uddannelserne, så derfor er det en god mekanisme at bruge. Men folks karakterer siger ikke alt. Derfor er det vigtigt, at der er en god indgang for dem, der ikke fik så høje karakterer på ungdomsuddannelsen”, fortæller prorektoren, der understreger, at universitetet løbende vil opsamle erfaringer og bl.a. vurdere, om man i fremtiden skal optage flere studerende via kvote 2.

Sproguddannelser: Søg endelig ind

Arts er ét af de fakulteter, som nu indfører karakterkravet, og her ser man frem til at følge, hvordan det påvirker f.eks. sproguddannelserne i de kommende år:

”Vi håber, at det nye karakterkrav gør kvote 2-ansøgerne mere bevidste om, hvilken uddannelse de vil læse. Ambitionen er at skabe et stærkere studiemiljø, hvor der er færre der falder fra, så vi samlet set kan uddanne flere dimittender end hidtil. Og det er dét, der er slutmålet. Både gymnasieskolen og eksportsektoren har hårdt brug for sprogkyndige folk, og den opgave skal vi bidrage til at løse. Derfor er det helt centrale budskab til ansøgerne, at der er brug for dem. Og der er stadig en vej ind, selvom snittet er under 6,0”, siger prodekan for uddannelse på Arts, Niels Overgaard Lehmann.

Fakta:

• Karakterkravet på 6,0 i kvote 1 blev indført i 2021 på Natural Sciences, Technical Sciences og Aarhus BSS
  • I år indføres karakterkravet også på Arts og Health
  • Undtaget fra karakterkravet er professionsbacheloruddannelser, diplomingeniøruddannelser og AU’s uddannelser i Herning
  • Aarhus Universitet optager pt. 10-15 af sine studerende via kvote 2
  • Ansøgningsfristen til kvote 2 er den 15. marts kl. 12.00