AU skal finde sin bedste forskningsformidler

16 ph.d.-studerende kæmper om at blive AU’s repræsentant i den europæiske finale i Three Minute Thesis Competition, der kårer Europas bedste forskningsformidler blandt ph.d.-studerende. Vær med til AU-eventen d. 22. marts og hør om forskning i blandt andet lugtende myre-fødder, seksuelt samtykke blandt unge og rent drikkevand.

Ph.d.-studerende træner retorik og kropssprog inden 3MT-konkurrencen
De 16 deltagende ph.d.-studerende har forud for 3MT-konkurrencen på Aarhus Universitet d. 22. marts modtaget træning i retorik og kropssprog. Foto: Katrine Boserup
Ph.d.-studerende Maria Holst Kjeldsen
Ph.d.-studerende Maria Holst Kjeldsen deltager i 3MT-konkurrencen på Aarhus Universitet med et oplæg om tilsætningsstoffer i foder til malkekøer. Foto: Katrine Boserup

I 2022 vandt ph.d.-studerende Omeed Neghabat fra Aarhus Universitet den europæiske finale i Three Minute Thesis Competition (3MT) med sit oplæg om det menneskelige hjerte. Nu skal Aarhus Universitet finde den kandidat, der skal forsvare titlen i 2023. Det sker i Stakladen d. 22. marts kl. 16-18:30, hvor 16 ph.d.-studerende præsenterer deres forskning for uindviede på 3 minutter.

Du kan overvære konkurrencen i Stakladen eller virtuelt – og du kan være med til at bestemme, hvilken ph.d.-studerende, der får publikumsprisen.

Én af deltagerne er Maria Holst Kjeldsen fra Institut for Husdyr og Veterinærvidenskab. Hun deltager i 3MT for at blive bedre til at kommunikere sin forskning til offentligheden – én af forskernes vigtige kerneopgaver:

”Det er ofte svært at forklare og fortælle om sin forskning, så tilhørerne ikke mister interessen. 3MT er en virkelig god øvelse og anledning til at få flere værktøjer til netop at formidle min forskning. Meget af den forskning, som jeg og mine med-ph.d.-studerende laver, er komplekst, og samtidig er det vigtigt at få budskabet ud. Det kan 3MT hjælpe mig til at blive bedre til”, siger hun.

Tilmeld dig som publikum
Vinderen af 3MT på AU får en plads i den europæiske finale, hvor mere end 35 europæiske universiteter deltager – samt et rejselegat på 35.000. Bag 3MT-konkurrencen står universitetsalliancen Coimbra Group, som Aarhus Universitet er en del af.

Vinderen vælges af årets jury, der består af David Lundbek Egholm (prodekan og ph.d.-skoleleder ved Natural Sciences), Christian Ulrik Andersen (lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur, Arts), Sys Vestergaard (AU’s kommunikations- og pressechef) samt en repræsentant fra AUPA, AU’s ph.d.-forening.

Tilmeld dig den fysiske event
Tilmeld dig den virtuelle event

Læs mere om 3MT. Her finder du også en oversigt over deltagerne.