Christian Wejse får særlig rolle i universitetsalliance

Lektor Christian Wejse fra Institut for Folkesundhed og Institut for Klinisk Medicin er ny Academic Chair i den europæiske universitetsalliance Circle U. Som Academic Chair skal han medvirke til opbygningen af et stærkt og bæredygtigt samarbejde mellem alliancens syv universiteter.

Lektor Christian Wejse er ny Academic Chair i den europæiske universitetsalliance Circle U.

Som led i Aarhus Universitets deltagelse i det europæiske samarbejde Circle U. er lektor Christian Wejse blevet udpeget til Academic Chair. I rollen bliver han ansvarlig for Healths bidrag til arbejdet i Knowledge Hub’en Global Health – en fælles videnscentral inden for global sundhed.

Knowledge Hub’en Global Health er et ud af tre tematiske områder i arbejdspakken Societally-Engaged Education and Research. Områderne har alle til formål at:

• udvikle strukturer til facilitering af samarbejde mellem forskere, studerende og eksterne parter
  • udvikle og implementere kurser og programmer på tværs af fagområder og universiteter i alliancen

Stort potentiale for fagligt udbytte – både for forskere og undervisere

Christian Wejse glæder sig til sin nye rolle og ser gode muligheder for et rigt udbytte af samarbejdet med de øvrige Circle U.-partnere.

”Circle U.-samarbejdet gør det mere enkelt at samarbejde med kolleger i andre lande om konkrete projekter og større visioner. Der er mange spændende samarbejdsflader og interessante muligheder for at udvikle fælles undervisningsinitiativer, fx i form af Summer Schools,” fortæller Christian Wejse og fortsætter:

”De øvrige Circle U.-partnere har stort set alle stærke undervisnings- og forskningsmiljøer inden for global sundhed med selvstændige master programmer og ph.d.-kurser, som vi kan lære af og udvikle et undervisningssamarbejde omkring.”

Der er udpeget en Academic Chair fra hvert fakultet på Aarhus Universitet. De skal bidrage til universitetsalliancen inden for deres respektive fagområder.

Ud over Aarhus Universitet er følgende universiteter med i Circle U.-alliancen:

Oversigt over Academic Chairs fra Aarhus Universitet:

Technical Sciences
Seniorforsker Anne Jensen, Institut for Miljøvidenskab
Circle U.-platform: Societally Engaged Education and Research, Climate Hub

Aarhus BSS
Lektor Lars Johannsen, Institut for Statskundskab
Circle U.-platform: Societally Engaged Education and Research, Democracy Hub

Arts
Professor Susan Wright, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse
Circle U.-platform: Think and Do Tank on the Future of Higher Education

Natural Sciences