Finansminister Nicolai Wammen tog netværk, faglighed og modenhed med fra AU

Finansminister Nicolai Wammen mindes sin studietid som fagligt og socialt inspirerende, og den har givet ham en modenhed og et netværk, han har taget med videre i sin karriere.

Finansminister Nicolai Wammen
Da Nicolai Wammen var borgmester i Aarhus, var det årets højdepunkt at få lov til at åbne Kapsejladsen. Han er dog lidt misundelig på den nuværende borgmester Jacob Bundsgaard, som fik idéen med at tage en gammel officershat på og derfor fik kælenavnet ”Kaptajnen”. Foto: Morten Fauerby

Hvad er dit bedste minde fra din studietid på Aarhus Universitet?
Når jeg tænker tilbage på min studietid, er det minderne om mine medstuderende, der fylder mest. Det var en fantastisk tid med dygtige og inspirerende mennesker både fagligt og socialt. Der var nogle super gode fester, hvor man havde det sjovt sammen med sine medstuderende og lærte hinanden at kende på en anden måde. Det var samtidig en tid, hvor jeg fik lov at fordybe mig i både dansk og international politik. Og det er noget, som jeg har haft stor glæde af siden hen.

Hvem var din yndlingsunderviser og hvorfor?
Der var heldigvis mange gode undervisere undervejs, men hvis jeg skal pege på nogle, må det være professor Nina Smith og professor Mehdi Mozaffari. To fremragende formidlere og personligheder med noget på hjerte og lyst til at dele det med de studerende. Nina Smith blev senere formand for Reformkommissionen, som den tidligere regering nedsatte. Det har været sjovt for mig som finansminister at udpege Nina Smith til at stå i spidsen for det arbejde. Rollerne blev jo på sin vis byttet om i forhold til dengang, hun var underviser, og jeg var studerende. Men det har været utroligt spændende at få lov - også i vores nye roller - at arbejde sammen. Det havde jeg ikke forestillet mig, dengang jeg sad i auditoriet, og Nina underviste os i økonomi.

Hvilket råd ville du ønske, du havde fået som studerende?
Jeg ville ønske, at nogen havde taget fat i mig og sagt: ”Det skal nok gå alt sammen”. Jeg tror, rigtig mange studerende i dag går rundt og er i tvivl om, hvorvidt det hele nu skal gå.

Hvad er det vigtigste, du har taget med dig fra Aarhus Universitet?
Netværk, faglighed og menneskelig modning. Min studietid blev starten på en livslang kærlighed til Aarhus Universitet.

Hvad er du optaget af lige nu?
Som finansminister er jeg meget optaget af, at vi passer godt på vores velfærdssamfund, at Danmark er forrest i klimakampen – og så naturligvis, at vi har en stærk dansk økonomi, hvor der er styr på butikken.

Hvordan oplevede du at åbne Kapsejladsen som borgmester i sin tid?
Det var altid en fest med Kapsejladsen, og som borgmester var det årets højdepunkt, når jeg fik lov til at åbne arrangementet. Jeg er dog lidt misundelig på Jacob Bundsgaard (nuværende borgmester i Aarhus, red.), som fik den fremragende idé at tage en gammel officershat på og derfor fik kælenavnet ”Kaptajnen”. Det var godt set.