Fra Aarhus Nord over L.A og Bhutan – Nephewguitaristen Kristian Riis fortryder ikke de mange år på uni

Kristian Riis er mere end blot guitarist i rockbandet Nephew. Han har i flere år også været hjernen bag et kreativt fællesskab i Los Angeles, der havde til formål at hjælpe nordiske musikere med at opnå kommercielt gennembrud, og så er han i gang med at bygge en virksomhed sammen med Kongen af Bhutan. Men hvordan kom han dertil? Hvad er hans karrierevalg, og hvad husker han fra tiden på Aarhus Universitet?

Kristian Riis fuldførte en bacheloruddannelse i Musikvidenskab og Multimedie (Digital Design og Informationsvidenskab). Selvom han ikke fik skrevet sit speciale færdigt, blev uddannelsen alligevel et vigtigt springbræt for ham. Efter sin studietid har Kristian arbejdet for både Kulturministeriet og Udenrigsministeriet, og har været direktør på Bremen Teater. I dag arbejder han med byudvikling i Volcano, og han har løbende støttet kreative iværksættere og virksomheder gennem Danish Creative Industries, og slutteligt uddanner han kultur- og musikiværksættere i forløbet Royalties.

Hvad er dit bedste minde fra din studietid?

Mit bedste minde er nok, da vi fandt hinanden i Nephew. Det var som om, vi havde vores egen ting kørende, som andre ikke rigtig forstod. Men det gav så meget mening, at vi pludselig var sammen der. Vi stod til langt ud på natten og spillede sange, som vi selv havde skrevet. Indspillede vores første demoer, og det gav bare så meget mening.

Hvem var din yndlingsunderviser?

Charlotte Rørdam var en, der virkelig kunne udfordre og inspirere mig. Altid overskudsagtig og skøn – og klog. Hun inspirerede Simon (Kvamm, red.) og mig til at skrive om dansk hip hop, før der rigtigt var noget, der hed dansk hip hop. Tak, Charlotte!

Hvilket råd ville du ønske, du havde fået i dit første job (projekt/virksomhed)?

Jeg har altid haft mange jobs. Jeg har været kirkesanger, europapallesamler, butiksassistent, handicaphjælper, skolelærer, bager og meget andet sjovt. Hvis vi taler om en virksomhed, jeg lavede efter universitetet, var det nok, at det at frigøre sig fra bøgerne og bare tage fat og prøve ting af uden at have styr på alle fodnoterne faktisk også kan være en god idé. Jeg skulle nok have læst Kaospilot i stedet for Uni. Omvendt har jeg lært at skrive og forstå mere akademiske tekster og sammenhænge. Det er jeg taknemmelig for, og jeg fortryder ikke, at jeg brugte så mange år på uni. Og jeg endte alligevel som Kaospilot i mit eget liv som iværksætter.

Hvad er du optaget af lige nu?

Min virksomhed Volcano, som bygger og understøtter fællesskaber og social bæredygtighed. Jeg er glad for at være i Danmark efter at have drevet virksomhed i Los Angeles i nogle år. Udover Danmark og Europa er mit fokus rettet mod Bhutan, hvor Volcano er ved at bygge en virksomhed sammen med kongen af Bhutan. Jeg arbejder på at udvikle landet og skabe vækst med respekt for naturen, mindfulness, kunst, kreativitet og kultur.

Ser du fortsat nogen fra din studietid?

Ja, jeg ser mine venner i Nephew. Selvom vi holder pause, er de stadig en del af min chosen family. Jeg er også heldig at støde ind i andre fra min studietid, og det fællesskab, jeg var en del af dengang, forsvinder forhåbentlig aldrig.