Grønne retter spirer på AU

Vi har nu spist grønt til møder og konferencer på Aarhus Universitet siden august sidste år. Men hvordan er det gået med de grønne retter? Hvad siger køkkenpersonalet, og er konferencedeltagerne på AU med på den grønne rejse?

Som en del af AU’s klimahandleplan indførte universitetet for et halvt år siden vegetarforplejning som standard til møder og konferencer arrangeret af AU. Ændringen har stillet nye krav til kantinepersonalet, der har skullet tilpasse menukortet med nye og spændende vegetarretter, der favner smagsløgene hos den brede skare.

Køkkenchef i Samfundsfagenes Kantine, Mikkel Hevring De Vries, er én af dem, der har været med til at tage de første skridt mod mere vegetarmad på AU, og han ser det som vejen frem.

”Hvis vi ikke tænker over, hvordan vi kan lave flere grønne retter nu, og hvis vi ikke dygtiggør os inden for området, så bliver den grønne rejse meget svær. Udfordringen er at opnå de samme gode smage uden kød,” vurderer Mikkel Hevring de Vries og fortæller, at en god huskeregel i det grønne køkken er: varme, fedt og smagsgivere.

På frokostmenuen til en konference for den internationale universitetsalliance Circle U. i begyndelsen af marts, stod menuen på højtbelagt smørrebrød med årstidens lokale grøntsager. At dømme efter deltagernes kommentarer, er der håb for de grønne retter på Aarhus Universitet. I videoen kan du se, hvordan Mikkel Hevring de Vries får de grønne retter til at spire under forberedelserne til konferencen og høre, hvordan konferencedeltagerne tog imod menuen.

Flere initiativer på vej i AU’s klimahandleplan 2023

Vegetarretterne er bare ét af mange grønne initiativer i AU's årlige klimahandleplan. For nyligt vedtog universitetsledelsen handleplanen for 2023, og her er der fortsat fokus på energioptimeringer i universitetets bygninger, klimavenlige rejser og bæredygtige indkøb.

Blandt nye initiativer er fx DGNB-certificering af bygninger med særligt fokus på klima, færre tjenestebiler samt genbrug og upcycling af møbler.

Arbejdet med at lave lækre og spændende vegetarretter til møder og konferencer på universitetet foregår på tværs af alle kantiner på AU. Der bliver gjort en stor indsats rundt omkring i køkkenerne, hvor man løbende arbejder med at evaluere, udvikle og forbedre de vegetariske retter. Det tager tid, og der er stadig et stykke vej at gå. Men ambitionen er, at vegetarretterne skal være lige så indbydende og naturlige at vælge som retter med kød.