Har du login-problemer på AU’s netværk? Se her, hvordan du kommer på igen

Mange medarbejdere på AU har siden i går oplevet problemer med login på AU’s netværk. Med en ny trin-for-trin vejledning kan du nu sikre stabil adgang til netværket igen.

I løbet af onsdagen oplevede en del medarbejdere på AU problemer med at logge på netværket, og trods en målrettet indsats fra AU IT og eksterne konsulenter kan AU IT ikke løse problemerne på afstand. Der er brug for, at den enkelte bruger selv foretager nogle ændringer i opsætningen på computeren. Dette skulle afhjælpe problemerne og denne gang gerne være en varig løsning.

Det er brugere på PC med Windows 10 og 11 installeret, som kan opleve problemer med at logge på netværket. Det er især medarbejdere på Arts, BSS og i fællesadministrationen, der er ramt, mens medarbejdere på Health, Nat og Tech er berørt i mindre grad.

Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en sikkerhedsrisiko, men en teknisk fejl.

Er man berørt af problemet kan man følge nedenstående vejledning, der er en løsning på udfordringerne for brugere med bærbare PC’er. AU IT arbejder på at finde en lignede løsning til stationære computere.

Du kan følge denne vejledning uanset, hvilket trådløst netværk, du arbejder på, og du vil herefter ikke opleve problemet igen – heller ikke, selvom du logger på et andet netværk.

Vejledningen ligger også på serviceinfo.au.dk, hvor status kan følges løbende. Du kan også downloade vejledning med skærmbilleder

Vejledning til at oprette netværksforbindelse

  1. Hvis du er på kablet netværk, skal du tage netværkskablet ud af PC’en og lad det være ude.
  2. Klik på ’Indstillinger’, herefter ’Netværk og internet’, herefter ’WiFi’, herefter ’Administrer kendte netværk’
  3. Tryk på ’Eduroam’ og vælg ’glem’ (eller andet trådløst netværk, du arbejder på)
  4. Klik ’Tilbage’ i ikonet i øverste venstre hjørne
  5. Vælg ’Vis tilgængelige netværk’ og vælg ’Eduroam’ (eller andet trådløst netværk, du arbejder på)
  6. Log ind med dit AU-ID ’auxxxxxx@uni.au.dk’ og den kode, du også bruger til din computer
  7. Start 'Stifinder'
  8. Klik på 'Netværk'
  9. Klik på 'Ok' i vinduet om netværksdeling
  10. Klik på den gule bjælke i toppen
  11. Vælg 'Slå netværksregistrering og fildeling til'
  12. Vælg 'Nej, gør det netværk, som jeg er forbundet til, til et privat netværk'
  13. Vent nogle sekunder indtil dit Dxxx-nummer vises i stifinderen – så kommer du på netværket
  14. Afbryd forbindelsen til ’Eduroam’ (eller andet trådløst netværk, du arbejder på)
  15. Aktivér forbindelsen til ’Eduroam’ igen

For yderligere spørgsmål og vejledning – kontakt din lokale IT-support.