Hvem må bestemme hvad på AU?
Hvem har mandat til at træffe hvilke beslutninger på AU? Og hvem kan overdrage hvilke beføjelser til hvem? Det bliver tydeligt med et nyt sæt retningslinjer målrettet ledere. Ambitionen er at skabe klare rammer og gennemsigtighed – til gavn for både ledere og medarbejdere.
AU har fået et nyt sæt retningslinjer, som beskriver beslutningskompetencen på forskellige ledelsesniveauer på universitetet inden for områder som bl.a. økonomi, ansættelser, personaleledelse og samarbejdsaftaler. Retningslinjerne beskriver også, hvilke beføjelser man må overdrage fra ét ledelsesniveau til et andet og i særlige tilfælde til en betroet medarbejder. Denne såkaldte delegering har indtil for nyligt ikke været tydeligt beskrevet på Aarhus Universitet.
Delegeringsbestemmelserne, som er den officielle betegnelse for retningslinjerne, er godkendt i universitetsledelsen og gælder for både de faglige miljøer og administrationen. De er blevet til i en grundig og inddragende proces, hvor medarbejdere og ledere på forskellige niveauer har bidraget. Samtidig har retningslinjerne været i bred høring hos fakulteter, administration samt Erhverv og Innovation.
Delegeringsbestemmelserne:
- er udarbejdet inden for rammerne af universitetsloven og AU’s vedtægt, og i regelhierarkiet ligger delegeringsbestemmelserne under vedtægten.
- beskriver delegeringsniveauerne for lederne og rammerne for mandat (beslutning) og tegningsret (underskrift).
- indeholder elementer af valg og fleksibilitet, og består både af en række faste skal-bestemmelser og en række kan-bestemmelser. Kan-bestemmelserne beskriver en valgfrihed for enhederne i forbindelse med delegering fra et niveau til et andet.
Læs om de forskellige delegeringsniveauer på AU, og hvordan delegeringsbestemmelserne knytter sig til hvert enkelt niveau på hjemmesiden om delegering.
Retningslinjerne er en hjælp til lederne
Institutleder på Institut for Kommunikation og Kultur Unni From er forperson for den styregruppe, der har fulgt delegeringsbestemmelserne til dørs. Hun ser dem som et vigtigt ledelsesværktøj til at navigere i en ofte kompleks organisering.
"De nye bestemmelser er tænkt sådan, at de både kan hjælpe den enkelte leder til at opnå større klarhed om egen beslutningskompetence – og understøtte, at beslutninger kan træffes så tæt som muligt på fagmiljøerne inden for nogle klare rammer og et tydeligt mandat. Vores forhåbning er samtidigt, at delegeringsbestemmelserne kan gøre det tydeligt for både leder og medarbejder, hvem der har ledelsesmandatet, og hvor beslutninger træffes”, siger Unni From og fremhæver, at det har været givende med en inddragende proces, og at der nu venter et arbejde forude med at forankre delegeringsbestemmelserne i de forskellige ledelseslag og miljøer på universitetet.
En anledning til at drøfte ledelse lokalt
Universitetsdirektør Kristian Thorn glæder sig over, at universitetet nu står med et bedre fundament for at fordele ledelsesansvaret:
“Når rammerne for beslutningskompetence bliver transparente, bliver det nemmere for alle at begå sig i en stor organisation og for lederne at få øje på, hvor de meningsfuldt kan delegere noget af ledelsesansvaret. Det skaber grobund for mere nærværende ledelse”, siger han og opfordrer til, at man på fakulteterne, institutterne og i administrationen bruger bestemmelserne som anledning til at drøfte organisering af ledelsesansvaret.
Han anerkender samtidig den indsats, der er gået forud for bestemmelserne og fremhæver den høje grad af involvering.
”Der ligger et meget omfattende arbejde til grund for de delegeringsbestemmelser, som nu er vedtaget, og jeg vil gerne rette en stor tak til alle, der har bidraget til, at vi er nået hertil – ikke mindst den inddragende proces fortjener anerkendelse”, siger Kristian Thorn.
Plan for lokal implementering klar inden 1. februar 2025
Fakultetsledelserne og administrationsledelsen har nu indtil den 1. februar 2025 til at aftale, hvordan implementeringen af delegeringsbestemmelserne skal foregå lokalt.
Delegeringsbestemmelserne forventes at være implementeret bredt d. 1. november 2025, hvor alle ledere – på grundlag af de lokale drøftelser – modtager en delegeringsskrivelse, der beskriver deres specifikke mandat.