Delegeringsbestemmelser på AU

På siderne om delegeringsbestemmelser er det beskrevet, hvilket ledelsesansvar man har på forskellige ledelsesniveauer, og hvad man som leder må delegere af beslutningskompetence.

Delegeringsbestemmelserne fastlægger mandat og tegningsret for ledere på alle niveauer på Aarhus Universitet (AU).

  • Ved mandat forstås ret til at godkende dispositioner og træffe afgørelser.
  • Ved tegningsret forstås retten til ved sin underskrift eller sit (mundtlige eller skriftlige) tilsagn at forpligte universitetet over for eksterne parter eller på anden måde repræsentere universitetet udadtil.

Delegeringsbestemmelserne er udarbejdet inden for rammerne af universitetsloven og AU’s vedtægt.

  • Ved delegering forstås, at ledere kan delegere mandat og tegningsret til ledere på underliggende niveauer samt til særligt betroede medarbejdere. Ved delegering overlader den, der har mandat eller tegningsret, dette til en anden.

Delegeringsbestemmelser består både af en række skal-bestemmelser og en række kan-bestemmelser. Kan-bestemmelserne beskriver en valgfrihed for enhederne i forbindelse med delegering fra et niveau til et andet.

Det er en forudsætning for delegering, at der løbende orienteres, koordineres og kommunikeres mellem den, der delegerer mandat eller tegningsret, kaldet delegationsgiver, og den der modtager mandat eller tegningsret, kaldet delegationsmodtager.

Andre regelsæt


Ud over vedtægten har rektor delegeret mandat og tegningsret til dekanerne samt til forpersonen for Valgudvalget, jf. følgende interne regler:

Hjælp til de generelle delegeringsbestemmelser

Har du spørgsmål til de generelle delegeringsbestemmelser eller delegeringsskrivelserne, kan du kontakte Tove Bæk Jensen på e-mail: legal@au.dk


Hjælp til de specifikke delegeringsbestemmelser

Har du spørgsmål til de specifikke delegeringsbestemmelser (bilag 1-5), der fordeler sig på nedenstående områder, kan du kontakte:

Procedure for fremtidige tilpasninger af delegeringsbestemmelserne

Delegeringsbestemmelserne tilpasses løbende i overensstemmelse med den til enhver tid gældende universitetslov, vedtægten og universitetets organisering.

Derudover evalueres beløbsgrænserne efter 1 år, i efteråret 2026, og alle bestemmelser hvert 3. år, første gang i efteråret 2028. Beslutning om opdatering træffes af Universitetsledelsen efter inddragelse af relevante interne enheder.