Institutnavne tages op i arbejdsudvalg

Dekanatet har bedt institutlederne om at nedsætte et arbejdsudvalg for hvert af de seks nye institutter. Udvalgene skal udarbejde et forslag til et nyt dansk navn til deres eget institut. Det bliver desuden drøftet med udvalgene, om de valgte engelske navne er passende.

For at skabe størst mulig enighed om de nye institutters navne på Business and Social Sciences, har dekanatet nu aftalt med institutlederne, at der bliver nedsat et arbejdsudvalg for hvert af de seks nye institutter. Det er blandt andet udvalgenes opgave at lave et forslag til et nyt dansk navn for deres eget institut, som herefter vil blive fremlagt for dekanatet.

- På den måde får vi etableret det rette medejerskab for de nye institutters navne, siger dekan Svend Hylleberg.

Dekanatet vil også drøfte med udvalgene, om de valgte engelske navne er passende. Hvis ikke, det er tilfældet, vil dekanatet revidere de engelske navne i samarbejde med udvalgene.

- Vi har forståelse for, at de danske navne bør have et vist traditionelt præg, men det er også vigtigt, at især de engelske navne viser, at der i stigende grad skal ske et samarbejde på tværs af hovedområdet. Dette skal selvfølgelig ske uden, at vi på nogen måde neddrosler vores indsats vedrørende f.eks. de meget stærke uddannelsesbrands og tilhørende forskningsaktiviteter, der eksisterer på institutterne. Helt specifikt betyder dette, at f.eks statskundskabs-studiet ikke skal være et business studie, men at det vil være meget fint, hvis der sker et større samarbejde mellem tilstødende og delvis overlappende faglige område på de forskellige institutter, tilføjer Svend Hylleberg.