Lisbeth Katborg Bjerre er ny stabschef i Universitetsledelsens Stab

Ny chef for Universitetsledelsens Stab bliver 49-årige Lisbeth Katborg Bjerre. Hun kommer fra en stilling som chef for Kommunikation, studieliv og internationalisering hos VIA University College og tiltræder som stabschef 1. maj.

Lisbeth Katborg Bjerre

Et enigt ansættelsesudvalg med rektor Brian Bech Nielsen i spidsen har valgt Lisbeth Katborg Bjerre som kommende stabschef i Universitetsledelsens Stab. Lisbeth Katborg Bjerre har indgående erfaring med ledelse og udvikling i komplekse politiske organisationer, de seneste godt ti år i ledende stillinger på VIA University College. Her begyndte hun i en stilling som kommunikationschef, og siden er hendes ansvarsområde vokset til i dag at inkludere både kommunikation, studieliv og internationalisering. Forinden var hun kommunikationschef i Borgmesterens Afdeling i Aarhus Kommune og har desuden arbejdet som journalist og del af FAKTA-redaktionen på Morgenavisen Jyllands-Posten.

Som leder af staben får Lisbeth Katborg Bjerre en nøglerolle i at sikre et godt samspil mellem de faglige og administrative enheder, understøtte bestyrelsen administrativt og bidrage til universitetsledelsens arbejde med at udvikle Aarhus Universitet. Rektor Brian Bech Nielsen ser frem til at samarbejde med Lisbeth Katborg Bjerre.

”Lisbeth Katborg Bjerre har solid erfaring med at lede og skabe sammenhængskraft – også ind i vores kontekst, hvor uddannelse, forskning og administration skal spille sammen internt og eksternt under skiftende politiske dagsordener. Og med den politiske virkelighed, vi står i lige nu, er en af de vigtigste opgaver, der venter vores nye stabschef, at bidrage til universitetsledelsens arbejde for at finde de bedst mulige løsninger for universitetet i en tid, hvor hele sektoren oplever massivt reformpres. Det kræver analytisk, organisatorisk og politisk tæft, og det besidder Lisbeth Katborg Bjerre. Ud over hendes dybe erfaringer som leder har vi i ansættelsesudvalget særligt bemærket, at hun har stor personlig gennemslagskraft og et højt drive”, siger rektor Brian Bech Nielsen og understreger, at det har været et stærkt ansøgerfelt.

Lisbeth Katborg Bjerre har konkret erfaring med store tværgående forandringsprojekter og har løbende været involveret i blandt andet VIA’s strategi, strategisk rammekontrakt, større organisatoriske ændringer, kommunesamarbejder samt strategisk kommunikation og interessevaretagelse. Derudover har Lisbeth Katborg Bjerre parallelt gennemført flere udviklingsforløb inden for ledelse, bl.a. High Performance Leadership på IMD i Schweiz. Hun glæder sig til at træde til som stabschef på Aarhus Universitet.

”Aarhus Universitet er for mig en vigtig samfundsbærende institution med stor betydning for os alle. Vi står midt i en meget omskiftelig tid med massive reformkrav, krig i Europa, klima- og energikriser, inflation, post-corona og udfordrede ungdomsårgange. Det stiller høje krav til opgaveløsningen på alle niveauer, og de udfordringer glæder jeg mig til at være med til at løfte i samarbejde med staben og i tæt samspil med både de faglige og administrative miljøer, med universitetsledelsen og AU’s bestyrelse samt samarbejdspartnere lokalt, nationalt og internationalt”, siger Lisbeth Katborg Bjerre og fremhæver, at hun vil have særligt fokus på at understøtte sammenhængskraft og samspil på tværs af hele organisationen – både kulturelt og faglig.

Og noget af det er ikke helt nyt.

”Jeg har læst statskundskab på Aarhus Universitet, og i hele mit arbejdsliv har jeg i forskellige sammenhænge samarbejdet med Aarhus Universitet – det gælder både på Morgenavisen Jyllands-Posten, Aarhus Kommune og senest professionshøjskolen VIA. Og jeg er hele vejen rundt blevet mødt af høj faglighed, stort engagement og professionalisme – det glæder jeg mig til at blive en del af”, siger hun.

Lisbeth Katborg Bjerre er uddannet cand.scient.pol fra Aarhus Universitet. Privat bor hun i Aarhus sammen med Thomas Lyhne og deres to børn på hhv. 16 og 18 år.