mitHR bliver tilgængeligt for alle den 1. marts

Snart er AU’s nye fælles digitale HR-løsning – mitHR – i luften. Den bliver platform for blandt andet ferie og fravær og giver medarbejdere og ledere nye muligheder for selvbetjening. Udrulning sker i etaper med lokale forskelle.

Foto: Lars Kruse

AU har sagt farvel til sit gamle HR-system AUHRA, og pr. 1. marts tager universitetet en ny digital løsning i brug – mitHR. Her kan medarbejdere fremover finde information om ferie og fravær, egne ansættelsesforhold, reference og organisatorisk tilhørsforhold, ligesom ledere kan skabe sig overblik over enhedens medarbejdere

Med mitHR følger nye muligheder for, at man som medarbejder og leder selv kan håndtere en række personaleadministrative opgaver. Med få klik kan medarbejdere selv melde sygdom ind eller anmode om ferie, mens ledere kan godkende indmeldingerne via systemet.  I løbet af 2023 kommer flere funktioner til, bl.a. MUS og løn.

Ferie- og fraværsoversigt flytter fra mit.au.dk og ind i mitHR

Mens selvbetjenings-mulighederne rulles ud i etaper, vil alle opleve, at mitHR bliver platformen, hvor man skaffer sig overblik over ferie og fravær. Da ferie og fravær fremover bliver registreret i mitHR, bliver ferie- og fraværsoversigten på mit.au.dk ikke længere opdateret.

Udrulning på AU i etaper – lokale forskelle

I administrationen tager man alle muligheder for selvbetjening i brug fra 1. marts, mens fakulteterne tilrettelægger egne processer på institutterne. Universitetsdirektør Kristian Thorn kalder mitHR en vigtig brik i AU’s digitaliseringsstrategi.

”Med mitHR får ledere og medarbejdere nye og bedre muligheder for at håndtere en række personaleopgaver digitalt. Jeg håber, at mange vil opleve fordelene ved hurtigt at kunne få overblik over og handle på egen information. Systemet betyder også, at universitetet får en bedre kvalitet og sikkerhed for vores personalerelaterede data”, siger Kristian Thorn, som opfordrer til, at man tager mulighederne for selvbetjening i brug.

Institutterne på TECH fik adgang til systemet allerede 25. januar 2023, fordi man her også benytter mitHR til projekttidsregistrering og derfor har haft et særligt behov for at komme hurtigt i gang. TECH er nu ved at samle de første erfaringer, som vil blive delt med resten af universitetet. NAT følger trop 1. marts. Arts, Aarhus BSS og Health er i gang med at planlægge rammerne for den organisatoriske implementering, som forventes påbegyndt efter sommerferien. De nærmere rammer for selvbetjening aftales og meldes ud i de lokale ledelseslag.

Fakta om hjælp til mitHR

• I alle enheder er der tilknyttet sekretærer og HR-medarbejdere, som er introduceret til mitHR. De kan være behjælpelig med at svare på spørgsmål.
  • Alle brugere finder hjælp på et vejledningssite, hvor særlige sider er dedikeret til medarbejdere og ledere.
  • I perioden efter åbningen den 1. marts afholdes en række spørgetimer på Teams. Tidspunkter for arrangementerne annonceres på vejledningssitet.