Ny direktør for AIAS bevæger sig på tværs af discipliner

Andreas Roepstorff, professor i antropologi og stifter af Interacting Minds Centre, skal stå i front for Aarhus Institute of Advanced Studies, AIAS, ved Aarhus Universitet.

Professor Andreas Roepstorff tiltræder som ny direktør ved AIAS midt i september 2023. Foto: Lars Kruse

For den nyudnævnte direktør for AIAS er interdisciplinaritet blevet hvirvlet stadig mere ind i hans faglige dna. Se bare Andreas Roepstorffs cv:

Cand. scient i biologi, cand. phil i etnografi og ph.d. i social antropologi, professor i kognition, kommunikation og kultur, viceinstitutleder ved Institut for Kultur og Samfund og medstifter af Interacting Minds Centre samme sted. Han underviser og forsker i fagvandene mellem humaniora, sundhedsvidenskab og naturvidenskab, har lavet etnografiske feltarbejder i Litauen og i Grønland og været på længere forskningsophold i London.

Fra 15. september hedder arbejdsstedet Aarhus Institute of Advanced Studies, AIAS, hvor interdisciplinær forskning netop er omdrejningspunktet.

Jørgen Frøkiær, bestyrelsesformand for AIAS og leder af Institut for Klinisk Medicin, er meget glad for valget af ny AIAS-direktør.

”Med Andreas Roepstorff får AIAS en direktør med dybt kendskab til Aarhus Universitets kerneværdier og til universitetets fagmiljøer. AIAS har gennem de seneste 10 år udviklet sig til en vigtig platform på Aarhus Universitet for alt, der kendetegner excellence. Med Andreas får AIAS er en stærk og visionær leder, som kan drive AIAS videre og indfri de mange ambitioner, vi har for excellent forskning og tværfagligt samarbejde nationalt og internationalt”, siger Jørgen Frøkiær.

Forskningsinstituttet AIAS fejrede tidligere i år 10-års jubilæum og har siden starten haft mere end 180 fellows fra universiteter i hele verden, fra AU og siden foråret 2022 også forskere på flugt fra krigen i Ukraine.

Let at spejle sig i AIAS

Evnen til at favne bredt og gå nye veje er ufravigelige krav til direktøren, og de krav kan Andreas Roepstorff indfri, siger rektor Brian Bech Nielsen:

”Ambitionen hos AIAS med at bringe forskellige fagfelter sammen er mere relevant end nogensinde. Andreas Roepstorff forstår nytten af at tænke ud over sin egen faglighed og udvikle den i sammenhæng med andres indsigter og erkendelser. Han har gennem sit arbejdsliv gjort det selv. Han er gået foran, og han har gennembrudt gængse faggrænser og formået at motivere andre til at gøre det samme. Derfor er jeg meget glad for, at han har søgt denne stilling. Det bliver godt for AIAS og for AU”.

Andreas Roepstorff (55 år) har siden 1995 undervist, forsket og ledet på Aarhus Universitet. Når han ser tilbage på sit arbejdsliv, har han altid bevæget sig på tværs af discipliner og fagligheder. Derfor kan han let spejle sig i AIAS’ rammer.

”Det er vigtigt at kunne holde et nørdet fokus, og det er vigtigt at kunne hænge ud med dem, som kan noget andet end én selv. AIAS stiller et miljø til rådighed, som fremmer en kultur, hvor der er plads til at gå i dybden og samtidig åbner op for at udvikle nye projekter med andre. Det udvider den faglighed, man bærer med sig”, siger Andreas Roepstorff, som betoner, at det er med stolthed og ydmyghed, at han tiltræder som direktør.

”AIAS’ opgave er at bringe mennesker sammen på tværs af discipliner, nationaliteter og metoder for at udvikle nye forskningsretninger og tænkemåder. Jeg glæder mig til at være en del af det læringsrum”, siger Andreas Roepstorff.

Andreas Roepstorff træder i stedet for Søren Rud Keiding, som gik bort tidligere i år.

Kontakt:

Direktør (pr. 15. 9. 2023) ved AIAS, professor Andreas Roepstorff