Ny organisering af institutionsakkrediteringen på AU
Efter sommerferien er arbejdet med institutionsakkreditering (IA) på AU blevet omlagt, så den nu håndteres af en programgruppe forankret i ’Uddannelse’. Det skal sikre, at arbejdet med uddannelsesområdets kvalitetssystem dels sker i tæt dialog med de øvrige udviklingsinitiativer på uddannelsesområdet dels har en forankring i driftsorganisationen også efter programmets afslutning.
En ny akkrediteringslov trådte i kraft 1. juli 2013, der betyder, at institutionsakkreditering afløser akkrediteringen af de enkelte uddannelser. På AU handler arbejdet frem til 2016 om at sikre, at der på ansøgningstidspunktet findes velbeskrevne og veldokumenterede kvalitetsprocesser, der er funderet på et fælles AU-grundlag og ikke mindst, at processerne opleves nærværende på fakulteterne og er med til at udvikle kvaliteten af AU’s uddannelser.
”Institutionsakkrediteringen er en kompleks opgave i en uddannelsesinstitution af AU’s størrelse. Succes afhænger af et tæt samspil mellem aktører på mange forskellige niveauer. Samtidig kommer opgaven parallelt med en række andre store opgaver på uddannelsesområdet, som for eksempel Fremdriftsreformen og dimensionering. Vi har valgt at placere projektkoordination af institutionsakkrediteringen i Driftssekretariatet med henblik på at skabe sammenhæng til øvrige indsatser på uddannelsesområdet og sikre de bedst mulige rammer for fakulteternes kvalitetsarbejde”, siger Kristian Thorn, der er vicedirektør for ’Uddannelse’ og programansvarlig for institutionsakkreditering.
Den gode praksis skal frem
Programgruppen har blandt andet til opgave at koordinere arbejdet på tværs af fakulteterne og sikre sammenhængen mellem AU’s overordnede kvalitetspolitik, de lokale kvalitetspraksisser samt de mange tværgående aktiviteter på uddannelsesområdet. Hermed kan programgruppen bidrage til at synliggøre og erfaringsopsamle viden om den gode praksis og bringe erfaringerne herfra med ind i den fremtidige drift af uddannelsesområdet. Gruppen skal desuden udarbejde en selvevalueringsrapport til Danmarks Akkrediteringsinstitution samt indsamle den nødvendige dokumentation og viden i tilknytning hertil.
”Institutionsakkreditering handler ikke om, at opfinde en ny kvalitetspraksis på AU. Men vi har både brug for at skabe et overblik over den nuværende praksis og dokumentere den. På nogle områder suppleres det eksisterende kvalitetsarbejde med nye fælles processer for at leve op til de nye krav fra akkrediteringsinstitutionen. Det gælder for eksempel 5-årige mere dybdegående uddannelsesevalueringer. Disse tiltag udformes, så de også kan bidrage med nogle nye kvalitative aspekter internt i organisationen. Det er vigtigt for mig at understrege, at vi allerede har en høj kvalitet på vores uddannelser, så arbejdet handler i høj grad også om at synliggøre gode tiltag, som man måske kan lære af andre steder i organisationen”, fortæller Berit Eika, der som prorektor har det overordnede ansvar for uddannelseskvaliteten på AU.