Ny organisering af kræfter i AU Forskning og Eksterne Relationer

Fra årsskiftet hedder AU Forskning og Eksterne Relationer bare AU Forskning. Bag ændringen ligger en omorganisering af kræfterne i vicedirektørområdet, som fremover vil være mindre med en mere entydig opgaveportefølje inden for administrativ forskerstøtte.

Vicedirektørområdet AU Forskning og Eksterne Relationer vil fremover koncentrere sine kræfter om de opgaver, der i dag varetages af den nuværende forskningsstøtteenhed og enhed for teknologioverførsel. Det drejer sig bl.a. om støtte til forskningsansøgninger, kontrakter, samarbejdsaftaler, GDPR, data management og meget mere.

Baggrunden for den nye organisering er en voksende efterspørgsel på administrativ støtte fra fagmiljøerne på netop disse områder. Det fortæller Arnold Boon, der står bag forslaget, som efter drøftelser i ASU og berørte LSU’er nu er vedtaget med opbakning fra universitetsledelsen.

”Med omorganiseringen er det min forventning, at det nye AU Forskning får en mere entydig opgaveportefølje og dermed et mere entydigt fokus på at imødekomme behovet for at løse disse opgaver, som der hele tiden kommer flere af”, siger han.

Fordeles på flere enheder

Indtil nu har AU Forskning og Eksterne relationer også varetaget tværgående opgaver inden for ph.d.-området, international rekruttering samt events og kommunikationsstøtte. De aktiviteter forankres nu med virkning fra 1. januar 2022 i andre enheder, der varetager tilsvarende eller relaterede opgaver.

De medarbejdere, der i dag varetager tværgående opgaver på ph.d.-området, flytter til ph.d.-administrationen i Administrationscenter Health, som i forvejen varetager en række AU-fælles opgaver på området. Den enhed, der arbejder med international rekruttering og fastholdelse (International Staff), flytter til AU HR, som varetager relaterede opgaver inden for karriereudvikling. Events og Kommunikationsstøtte bliver en del af Universitetsledelsens Stab, hvor der i dag løses andre typer af opgaver inden for kommunikation.

”Med den nye organisering er det overordnede mål at samle kræfterne i enheder, hvor medarbejdere forhåbentlig vil opleve at få et større opgavefællesskab med dem, de kommer i enhed med, end tilfældet er i dag. Målet er at forbedre muligheden for både sparring og videndeling – og i sidste ende styrke vores rådgivning og støtte til vores forskere og ph.d.-studerende”, siger Arnold Boon.

Han understreger, at der ikke har været noget at udsætte på den nuværende opgaveløsning, men den ændrede efterspørgsel fra fagmiljøerne kalder på en ny og mere entydig organisering af opgaver på området.

Størstedelen af de berørte medarbejdere vil fremadrettet have arbejdssted samme sted som i dag. Dog er planen, at de medarbejdere, der flytter til Administrationscenter Health, skal flytte fysisk så snart, det er muligt. Relevante LSU’er og ledelsen i de berørte enheder vil nu arbejde tæt sammen om at skabe gode overgange for de medarbejdere, der skal finde sammen i nye enheder, arbejdskulturer og fællesskaber.

Sådan fordeler medarbejderne fra det snart tidligere AU Forskning og Eksterne Relationer sig pr. 1. januar 2021

• Det nye AU Forskning har 76 medarbejdere og 10 studentermedhjælpere og ledes af vicedirektør John Westensee.
  • 9 medarbejdere (inkl. funktionschefen) og 2 studentermedhjælpere i International Staff Office udgør en ny enhed under AU HR. Enheden fortsætter under samme navn og under ledelse af nuværende funktionschef Michael Winther.
  • 5 medarbejdere og 2 studentermedhjælpere fra Talentteamet i AU Forskning og Eksterne Relationer bliver en del af Administrationscenter Health. Her udgør de enheden AU ph.d. og fondsbetjening, som er en underenhed i det, der fremover benævnes Ph.d.-administrationen. Her er der to andre underenheder – Health ph.d.-administration samt Nat og Tech ph.d.-administration. Hele ph.d.-administrationen ledes af funktionschef Damian Goldberg.
  • 17 medarbejdere (inkl. funktionschefen), samt 3 elever og 4 studentermedhjælpere i Events og Kommunikationsstøtte flyttes til Universitetsledelsens Stab som en enhed i staben under ledelse af funktionschef Anders Frølund.