Positiv akkreditering til Aarhus Universitet

Aarhus Universitet har endnu engang fået tildelt en positiv institutionsakkreditering fra Danmarks Akkrediteringsråd. Prorektor Berit Eika kalder det en blåstempling af universitetets kvalitetssystem og det store arbejde, der ligger bag.

Foto: Jens Hartmann Schmidt

Velfungerende, systematisk og godt forankret i organisationen.

Det er nogle af de ord, som Danmarks Akkrediteringsråd sætter på AU’s kvalitetssystem i den positive afgørelse, som i denne uge tikkede ind på universitetet. Rådet har dermed fulgt anbefalingen fra panelets rapport i juni og tildelt AU en positiv institutionsakkreditering – ligesom i 2018.

Med den positive genakkreditering fastholder AU bl.a. friheden til at justere eksisterende uddannelser og oprette nye uddannelser, når de er prækvalificeret hos RUVU (Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser). Det glæder prorektor Berit Eika, der betegner Rådets positive afgørelse som en blåstempling af AU’s kvalitetssystem og ikke mindst af den store og kontinuerlige arbejdsindsats, der ligger bag:

”En positiv institutionsakkreditering skal ses som et direkte resultat af det store arbejde, der hele tiden sker for at sikre og udvikle kvaliteten af vores uddannelser på alle organisatoriske niveauer. Jeg vil derfor gerne rette en stor og varm tak til de mange studerende, undervisere, administrative medarbejdere og ledere, der i det daglige er med til at styrke kvaliteten af vores uddannelser – og til de mange involverede, der bidrog til en vellykket akkrediteringsproces.”

Aarhus Universitets positive institutionsakkreditering løber minimum 6 år.