Tænkepauser udkommer på anerkendt amerikansk universitetsforlag

Forskere fra Aarhus Universitet udkommer nu med deres Tænkepauser i USA takket være et samarbejde mellem Aarhus Universitetsforlag og det velansete amerikanske universitetsforlag Johns Hopkins University Press.

Succes-serien Tænkepauser udkommer nu på engelsk gennem et samarbejde mellem Aarhus Universitetsforlag og Johns Hopkins University Press

Reflections er titlen på den engelske udgave af Tænkepauser, og indtil videre har Aarhus Universitetsforlag og Johns Hopkins University Press planlagt 15 udgivelser. Den engelske bogserie lanceres i dag, den 15. august 2022, med de 5 første titler: Happiness, Play, Corruption, Democracy og Creativity.

Det er ikke tilfældigt, at det netop er netop disse titler, der udkommer som de første, siger Carsten Fenger-Grøndahl forlagsdirektør for Aarhus Universitetsforlag.

”Det er emner, som vi mener, siger noget om danske værdier, og hvad vi står for. Danmark kan noget særligt med leg, og vi er et af verdens mindst korrupte lande. Vi har også været i dialog med Udenrigsministeriet, der har vist stor interesse i de engelske versioner af Tænkepauser, som de kan bruge til at brande Danmark.

Uddannelse i forskningsformidling

Det er udelukkende forskere fra Aarhus Universitet, der er udkommet i Tænkepauser-serien, der maksimalt må fylde 60 sider og formidlet i et sprog, som er tilgængeligt for den brede befolkning. Det har været en stor succes med 1,7 millioner solgte Tænkepauser på dansk, og nu altså et samarbejde med det amerikanske forlag.

”Vi arbejder enormt intensivt med forskerne, og de skal være indstillede på en meget hård redigeringsproces. Der har været forskere, som har kaldt det et uddannelsesforløb i forskningsformidling, og det er den præmis, man skal acceptere,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Anerkendelse af forskningen

Der er lagt mange kræfter i at stable det nye samarbejde på benene.

”Det er en kæmpe blåstempling for os som forlag, men det er det i den grad også for de forskere, vi samarbejder med, for der er bogstaveligt talt millioner af forskere, som gerne vil udkomme på et forlag som Johns Hopkins. Det hele står og falder med, at indholdet er i orden, og det er det i den grad, når det har været gennem dobbelt peer review i USA,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

For Johns Hopkins University Press fungerer Reflections desuden som en skabelon for et lignende koncept med titlen Wavelength, hvor forskere fra Johns Hopkins University i Baltimore får muligheden for at udkomme i kort format.

”Man skulle tro, at de i forvejen har sådan et format, men det har de ikke, og det er også derfor, at Tænkepauser har været interessant for dem,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Fakta:

• Tænkepauser er udkommet siden 2012, og i juni i år så seriens udgivelse nr. 100 dagens lys.
  • I Danmark findes der over 1,7 millioner trykte eksemplarer af Tænkepauser, hvilket gør det til den største danske fagbogs-succes i nyere tid.
  • I første omgang udkommer Reflections i 3.000 eksemplarer i USA, og de 15 engelske titler skal efter planen udkommer i løbet af 2022 og 2023.
  • Aarhus Universitetsforlag udgiver desuden serien Nordic World i samarbejde med University of Wisconsin Press. Derudover samarbejder forlaget også med amerikanske universitetsforlag på Yale, MIT og Columbia.