Velkommen til fem europæiske AU-spydspidser

Fem AU-forskere er udpeget som Academic Chairs i Circle U.-alliancen. De skal bane vejen for nye samarbejder mellem forskere og studerende fra AU og de øvrige partneruniversiteter.

Det er ikke kun det danske kongehus, der har gennemført et tronskifte i januar. Også i Aarhus Universitets Circle U.-samarbejde er der kommet nye ansigter på centrale poster.

Arts-professor Mette Zølner og seniorforsker Hans Sanderson fra TECH er udpeget som nye Academic Chairs i de kommende to år.

Mette Zølner bliver en del af det nye Multilingualism, Interculturality and Language Lab. Her skal hun sammen med repræsentanter fra alliancens øvrige medlemsuniversiteter udvikle tilbud, der styrker studerende og medarbejderes sprogkundskaber og indsigt i europæisk kultur. Hans Sanderson skal videreføre sin kollega Anne Jensens arbejde i Circle U.’s klima-hub, men han ser også muligheder i at arbejde på tværs af de faglige grupper:

”Klima er blevet et gennemgående tema, der har berøring med stort set alle andre fagområder. I dag er det f.eks. svært at forestille sig en business-uddannelse, der ikke har en slags klima-komponent, så jeg forventer, at vi i klima-hubben ikke blot skal arbejde på tværs af landegrænser, men også faggrænser på de ni universiteter”.

Tre kendte ansigter fortsætter

Foruden de to nye Academic Chairs er der også kendte ansigter i Aarhus Universitets Circle U.-holdopstilling.

Lektor Lars Vinther Johannsen (Aarhus BSS) fortsætter som Chair i Circle U’s Knowledge Hub for demokrati, mens professor Christian Wejse (Health) bliver på posten som Chair i hubben for global sundhed. Endelig skal seniorforsker Morten Foss (NAT) fortsætte sit arbejde med bl.a. at udvikle nye studenterrettede tilbud inden for bæredygtighed og innovation. Han kan se tilbage på en begivenhedsrig pilotfase:

”Vi har lært utrolig meget af hinanden i alliancen, og arbejdet har givet mange studerende mulighed for at møde andre innovationsmiljøer. F.eks. har vi netop afsluttet anden udgave af vores interdisciplinære Sustainable Change-maker-program, som består af en række webinarer og en afsluttende fysisk begivenhed i Louvain”.

Morten Foss beretter samtidig, at det allerede nu ser ud til, at Change-maker programmet for innovationslystne studerende bliver udvidet i den kommende fase, og desuden vil indeholde et modul til oplæring af undervisere. Samtidig arbejder han på et pilotprojekt inden for Biomedical Engineering med partnerne fra Université Paris Cité.

Stærke indsatser bag et stærkt netværk

Prorektor Berit Eika, som indgår i Circle U.-alliancens ledelse, glæder sig over, at der nu er sat et hold, som skal bære den europæiske stafet videre, og hun udtrykker stor respekt for indsatsen hidtil:

”Vores Academic Chairs har gjort et imponerende stykke arbejde med at opbygge Circle U.-alliancen i pilotfasen. De har fået skabt afgørende netværk, og de har frem for alt banet vejen for, at AU’s studerende og medarbejdere kan få gavn af alliancens tilbud og få adgang til ny viden og nye samarbejder på tværs af kontinentet. Det er en stor arv, der skal løftes, og derfor er det godt, at vi også har stærke kræfter og stort engagement på det nye hold”.

Eika understreger samtidig, at der foruden Academic Chairs er en lang række andre VIP- og TAP-medarbejdere samt studerende på AU, som fortjener en stor del af æren for, at Circle U.-alliancen er kommet godt fra start og har fået en bevilling fra EU-Kommissionen til at fortsætte arbejdet.

”Det er en stor anerkendelse, men det er også en stor indsats, der er blevet leveret. Nu ser jeg frem til, at vi får gavn af alle vores erfaringer og lykkes med at få integreret det europæiske samarbejde endnu mere i vores hverdag, så endnu flere medarbejdere og studerende oplever, hvordan det kan styrke deres faglighed”.