Testroller

Nedenstående beskriver roller og nødvendige kompetencer i fbm test i hhv. projekter og forvaltningsopgaver.


Test manager

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med det samlede projekt: Sikre, at fyldestgørende og tilstrækkelig test planlægges, designes og gennemføres. Overordnet er det test managers opgave at planlægge, overvåge og kontrollere det samlede projekts test og testaktiviteter. Dette indbefatter følgende:

  • Implementering af indeværende / udarbejdelse af projektspecifik teststrategi.
  • Risikoanalyse af produkt med henblik på planlægning af testindsatsen.
  • Ansvarlig for udarbejdelse og godkendelse af testplaner.
  • Opfølgning på testaktiviteter.
  • Sikring af sporbarhed.
  • Sikring af testdækning af krav, epics, userstories og risici.
  • Sikring af sammenhæng mellem test strategien og øvrige testartefakter.
  • Koordinering med evt andre test managers i projektet (opgavestillers organisation og evt leverandør).
  • Koordinering med projektejer og forretning.
  • Rapportering af test fremdrift, status og fejl til projektleder.
  • Oprettelse, vedligehold, konfigurationsstyring og kontrol af den testrelaterede dokumentation for projektet.
  • Testkoordinatoropgaver (hvis testkoordinatorrollen ikke er besat af en anden person - se rollebeskrivelse nedenfor).

I større projekter kan rollen med fordel varetages af to forskellige personer med ansvar for hhv. AU ITs test og forretningens test.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

I forbindelse med den samlede udviklingsopgave i forvaltningen: Sikring af, at der, med udgangspunkt i den generiske teststrategi for forvaltningsopgaver:

  • Tages hånd om test fra opgavestart, herunder iværksætter tilstrækkelig statisk test.
  • Risikoanalyse af produkt med henblik på planlægning af testindsatsen.
  • Det besluttes, hvilke testniveauer der tilsammen skal sikre tilstrækkelig test.
  • Sikres både kalendertid og ressourcer til at planlægge, udføre og følge op på testen.
  • Koordinerer med opgavestiller (og evt leverandør).

NB: I forvaltningen har testkoordinator oftest ovenstående ansvar

Testkoordinator

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med den enkelte test:

  • Styring og koordinering af de enkelte test gennemløb.
  • Koordinering mellem involverede parter i den konkrete test (opgavestillers organisation, leverandør, afdelinger i AU IT, testere).
  • Sikring af, at testere er godt forberedt på opgaven.
  • Sikring af, at testdata er til rådighed.
  • Sikring af, at testmiljøer er reserveret.
  • Sikring af og opfølgning på fremdriften i de enkelte test gennemløb.
  • Opsamling, screening og kommunikation af testobservationer.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

I forbindelse med den enkelte test:

  • Styring og koordinering af de enkelte test gennemløb.
  • Koordinering mellem involverede parter i den konkrete test (opgavestillers organisation, leverandør, afdelinger i AU IT, testere).
  • Sikring af, at testere er godt forberedt på opgaven.
  • Sikring af, at testdata er til rådighed.
  • Sikring af, at testmiljøer er reserveret.
  • Sikring af og opfølgning på fremdriften i de enkelte test gennemløb.
  • Opsamling, screening og kommunikation af testobservationer.

Tester

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med den enkelte test:

  • Laver analyse af testgrundlag.
  • Laver test case design og skriver testcases.
  • Angiver krav til testdata (typer og mængde).
  • Afvikler tests, evaluerer resultater og laver hændelsesrapporter.
  • Reviewer testcases, der er udviklet af andre.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

I forbindelse med den enkelte test:

  • Laver analyse af testgrundlag.
  • Laver test case design og skriver testcases.
  • Angiver krav til testdata (typer og mængde).
  • Afvikler tests, evaluerer resultater og laver hændelsesrapporter.
  • Reviewer testcases, der er udviklet af andre.

Teknisk tester

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med den enkelte test:

  • Samme opgaver som Tester. 
  • Testautomatisering.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

I forbindelse med den enkelte test:

  • Samme opgaver som Tester. 
  • Testautomatisering.

Forretningstester

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med den enkelte test:

  • Dataekspert 
  • Domæneekspert
  • Indgår i verificirering af migrerede data og andre tests, som kræver højt data- og/eller domænekendskab.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

I forbindelse med den enkelte test:

  • Dataekspert 
  • Domæneekspert
  • Indgår i verificirering af migrerede data og andre tests, som kræver højt data- og/eller domænekendskab.

Styregruppe

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med det samlede projekt:

  • Godkendelse af teststrategi.
  • Godkendelse af acceptkriterier for godkendelsen af det kommende produkts kvalitet.
  • Godkendelse af / iværksættelse af korrigerende handlinger på baggrund af testrapporteringer.
  • Godkendelse til produktion af det kommende produkt.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

n/a

Projektejer

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med det samlede projekt:  

  • Sikring af, at behovs-/kravspecfikationen er review'et og godkendt af projektets interessenter.
  • Sikring af, at behovs-/kravspecfikationen er testbar og med definerede acceptkriterier.
  • Sikring af ressourcer til forretningsafklaringer og reviews af løsningsspecifikationer samt dynamisk test på alle testniveauer.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

I forbindelse med den samlede udviklingsopgave i forvaltningen:

  • Tilsvarer tilnærmelsesvis rollen "Systemejer":
  • Sikre prioritering af funktionelle såvel som non funktionelle forvaltningsopgaver.
  • Sikre, at der etableres en teststrategi ind i systemets forvaltningsaftale, som skal sætte rammerne for udviklingsopgavers test fremadrettet.

Projektleder

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med det samlede projekt:

  • Projektlederen leder projektet og har derfor også ansvaret for at sikre test management i projektet.
  • Sikring af acceptkriterier for godkendelsen af det kommende produkts kvalitet.
  • Sikring af ressourcer til rollebesættelsen af testprocessens aktiviteter gennem projektforløbet.
  • Sikring af kommunikationskanaler i projektet.
  • Håndtering af problemer indenfor og udenfor projektet, som konstateres i forbindelse med testen, og som har afhængigheder til og indflydelse på testen (eksempelvis andre systemer eller processer).
  • Sikre rapportering af test fremdrift, status, indstillinger og fejl til projektejer og styregruppe.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

n/a

Product owner

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med det samlede projekt/i sprint:

  • Definition af,  hvilke krav der skal opfyldes for at opnå produktets ønskede kvalitet, typisk i form af formulering af acceptkriterier for hvert PBI (product backlog item).
  • Hjælpe med at prioritere testopgaverne ved at deltage i risikovurderingen af hvert enkelt PBI og med særligt fokus på den forretningsmæssige risiko.
  • Besvare spørgsmål og sikre afklaringer fra Scrum teamet (herunder testeren), både under Backlog Refinement og undervejs i sprints.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

I forbindelse med den samlede udviklingsopgave i forvaltningen:

  • Tilsvarer tilnærmelsesvis rollen "systemforvalter":
  • Sikrer nødvendige brugertest af systemet og dets integrationer og varetager kommunikation med systemejer og sikrer nødvendige godkendelser fra denne. 
  • Systemejer skal til gengæld sikre prioritering af funktionelle såvel som non funktionelle forvaltningsopgaver.

Scrum Master

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med sprint:

  • Fjerne forhindringer - Scrum Master skal hjælpe med at fjerne eventuelle forhindringer, der kan hindre Scrum teamet (inkl. testeren) i at udføre deres testopgaver effektivt, herunder sørge for, at de har de nødvendige ressourcer og adgang til det nødvendige udstyr og software.
  • Sikring af, at test og eventuelt tester (såfremt denne rolle er tilknyttet Scrum-teamet) er involveret i backlog refinement, sprint planning, sprint review og retrospektivmøder.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

n/a

Scrum Team

Ansvar i forbindelse med projekter

I forbindelse med sprint:

  • Ansvarlig for at sikre, at softwareproduktet opfylder de krav, der er defineret af Product Owner, og for at produktet leveres til tiden og med den ønskede kvalitet.
  • Planlægning af testaktiviteter i sprintet og identifikation af de vigtigste testscenarier.
  • Testafvikling og rapportering på testresultaterne - manuel test, automatiseret test eller en kombination.

Ansvar i forbindelse med forvaltning

n/a