Æresdoktor 2023: Professor Kaushik Roy (Faculty of Technical Sciences)

Visninger

Design af mikrochips er et vigtigt emne på globalt plan, og professor Kaushik Roy fra Purdue University i USA har bidraget med betydelig forskning inden for emnet. Han er en af verdens førende forskere i lavt strømforbrug og energieffektivt kredsløbs- og systemdesign, og hans nuværende forskning fokuserer især på kognitive algoritmer samt kredsløb og arkitektur til energieffektiv maskinlæring.

Professor Kaushik Roy er direktør for C-BRIC – Center for Brain-Inspired Computing – som involverer ni universiteter, og han har gennem tiden modtaget en lang række priser.

Professor Kaushik Roy har stærke forbindelser til forskere på Aarhus Universitet og sidder bl.a. i advisory board for forskningsprojektet SPINAGE, der udvikler et helt nyt computersystem, som efterligner den menneskelige hjerne. Udnævnelsen til æresdoktor vil udvide samarbejdet yderligere inden for udviklingen af hjerneinspirerede teknologier.

Læs mere om Kaushik Roy på hans hjemmeside