Bedre information til kommende studerende om vores studier

Afrapportering

Formål

Både fremdriftsreformen og dimensioneringen har gjort det endnu vigtigere, at vi rekrutterer de rigtige studerende. Idéen med projekt bedre match er at skabe et informationsmateriale og en informationsstrategi, som kan understøtte dette.

Formålet med projektet er således at identificere og udvikle koncepter, der kan øge de potentielle studerendes viden om det faglige indhold i uddannelserne, dvs. skabe bedre viden om studiets indhold, krav, opbygning, undervisningsformer, inden de søger ind.

Projektet vil sammenkoble viden og erfaringer fra Studiecenter Arts, Det rullende universitet og Gymnasielærernetværket samt fagmiljøerne og på den baggrund udarbejde koncepter for bedre skriftligt og audiovisuelt informationsmateriale samt rekrutteringsaktiviteter rettet mod kommende studerende for minimum tre af instituttets bacheloruddannelser.

Middel

Følgende afdelinger deltager i projektet: Nordiske studier og Oplevelsesøkonomi (NSO), Dramaturgi og Musikvidenskab (DRAMUS) og Kunsthistorie, Æstetik og Kultur samt Museologi (KÆM).

Projektgruppen har besluttet, at fokusere på følgende tre indsatsområder:

1. Afdækning af årsager til fejlmatch i samarbejde med Studiecenter Arts
  2. Information til potentielle studerende gennem samarbejde med gymnasier, højskoler o.l.
  3. Film om bacheloruddannelser samt film om optagelsesprøven til Musikvidenskab

Resultater

• KÆM:

Studerende er i gang med at producere en film bacheloruddannelsen i Æstetik og Kultur, der vil blive lagt på en studieguiden, når den er færdig. Æstetik og Kultur oplever, at mange studerende forventer en mere praktisk uddannelse og derfor falder fra pga. af det akademiske indhold. Formålet med filmen er derfor især at forventningsafstemme omkring uddannelsens indhold.

• DRAMUS:

Teksterne på studieguiden er blevet opdaterede og studerende har produceret en film om bacheloruddannelsen i Dramaturgi, som er lagt på studieguiden: http://bachelor.au.dk/dramaturgi/

Filmen fokuserer på vekselvirkningen mellem teori og praksis i uddannelsen, arbejdsformer på uddannelsen, krav om selvstændighed og kreativitet, og et forholdsvist bredt jobperspektiv.

Dramaturgi planlægger desuden at afholde et informationsmøde i begyndelsen af august (inden fristen for bekræftelse af pladsen) for de ansøgere, der har modtaget tilbud om optagelse på bacheloruddannelsen.

• NSO:

Studerende har produceret en film om bacheloruddannelsen i Nordiske sprog og litteratur, som er lagt på studieguiden: http://bachelor.au.dk/nordisk/

• Afdækning af årsager til fejlmatch og information til potentielle studerende gennem samarbejde med gymnasier, højskoler o.l. er ikke igangsat endnu.