Formål
De studerende i fagmiljøet oplever at undervisningen, på nogle områder, kunne have brug for et didaktisk, pædagogisk og formidlingsmæssigt løft. Mange nuværende pædagogiske kurser retter sig mod yngre undervisere og overser til dels behovet hos de ældre undervisere. Formålet med dette projekt var derfor at lave et forløb særligt rettet mod de erfarne og veletablerede undervisere, som kunne give dem et didaktiske løft. De senior underviserne har på nogle områder et behov for at blive flyttet lidt i en vanetænkning omkring undervisningen og få opmærksomhed på nye pædagogiske tilgange og formidlingsmæssige tiltag. Projektet var også et forsøg på at trække interessante elementer ud af ”generiske” kurser om pædagogik, og sammensætte et skræddersyet pædagogisk kursus til én bestemt faglighed (i dette tilfælde Teologi).
Resultater
Den stramme deadline for udviklingen af projektet gjorde det desværre vanskeligt at nå at udvikle og afholde projektet i efteråret 2015, som ellers var udgangspunktet. Seminarerne vil derimod blive afholdt i forårssemesteret 2016. Gennem udviklingen af projektet er der opstået et godt samarbejde mellem fagmiljøet og Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDIM). I dette samarbejde er der blevet lavet et forslag til i alt fire pædagogiske dage, fordelt over to seminarer. Hver af de pædagogiske dage har sit eget tema: Teologiuddannelsen set udefra og indefra, Teologiuddannelsen som sted for læring og trivsel, digitale læringsmiljøer og deres didaktiske og sociale potentialer samt udviklingsprojekter på faget. Forsøget på lave et skræddersyet didaktisk program har været yderst lærerigt og interessant, men på mange måder også en udfordring – for fagmiljø såvel som samarbejdspartnere. Som programmet er planlagt vil over halvdelen af de fastansatte undervisere deltage i alle de pædagogiske dage.
Perspektiver
En væsentlig læring ved projektet var at sikre meget tidlig inddragelse af underviserne som skal deltage på kurset. Hvis ikke VIP’erne kurset er tiltænkt føler sig som ejere af kurset, kan det meget hurtigt gå hen og blive en sur pligt at deltage. Denne slags projekter, med at tilrettelægge et skræddersyet program for et fagmiljø, giver mulighed for et langt bedre fremtidigt samarbejde mellem de pædagogiske centre og fagmiljøerne. CUDIM har efterhånden en vifte af koncepter for hvordan pædagogiske projekter af denne type kan sættes sammen. Det kan der nemt drages nytte af på andre Arts fag.