EU seminar

Afrapportering

Formål

Seminariet er opstået på baggrund af et samarbejde mellem universiteterne i Danmark og Udenrigsministeriet.

Det primære formål med EU seminariet har været at fremme interessen for karriereveje inden for EU, øge kendskabet til EU adgangsprøve, Concour, og dermed på sigt at øge antallet af danske ansøgere til EU’s adgangsprøve.

Deltagerantal

I alt deltog der ca. 50 studerende over 2 dage, med en overvægt af studerende fra Aarhus Universitet.

Indhold

Seminariet forløb over 2 dage. Dag 1 guidede de studerende igennem EU's udvikling fra 1973 og hvordan denne har haft indvirkning på Danmark. Derudover blev EU's vigtigste dagsordner præsenteret af bl.a. Generalsekretær for det Europæiske råd, Jeppe Tranholm-Mikkelsen. Desuden indeholdt dagen en alumne præsentation med fokus på hvordan det er at arbejde og bo i Bruxelles.

Dag 2 havde fokus på selve ansættelsesprocessen og hvad det kræver for at få et job i EU. Dagen var bygget op som en workshop, hvor den franske organisation ENA præsenterede øvelser og spørgsmål som tidligere har været anvendt i ansættelsesprocessen. Seminariet sluttede af med et oplæg omkring hvordan internationale erfaringer kan bruges fremadrettet.

Learning outcome

ENA bruger normalt 2-3 dage på en workshop. Man kunne godt mærke at en enkelt dag var for lidt. ENA er meget grundige og dygtige i deres gennemgang og analyse af forskellige testspørgsmål. Dette var meget interessant, men desværre var det begrænset med tid, hvilket betød at der var mange spørgsmål som man ikke kunne nå at komme igennem. Mange studerende gav ligeledes udtryk for, at de gerne ville have haft mere tid på workshoppen.

Jeppe Tranholm-Mikkelsen gav en meget indsigtsfuld præsentation. Som en studerende skrev i sin evaluering, så havde han også en vis ”wow” faktor. Man skal derfor ikke undervurdere værdien i at have et stort trækplaster.

Set i dette lys kan det i fremtiden overvejes at fokus skærpes. Det skal overvejes om det er relevant at høre omkring EU's historie eller om andre internationale karriereveje, hvis det er på bekostning af en unik indsigt og specifikke øvelser fra EU's ”ansættelseskonkurrence”. I så fald skal man overveje at udvide seminariet til flere dage. I forhold til at kunne tiltrække flere studerende og udbrede interessen for at søge arbejde i EU, kunne mulighederne for et summer school forløb også undersøges.

I vores evaluering har 73% svaret at seminariet ”i høj grad” har udvidet deres indsigt i EU som arbejdsplads. Desuden føler 36 % at seminariet ”i høj grad” har øget deres motivation for at søge et job i EU. Derudover oplyste 45% at de indenfor 1-2 år vil prøve EU's optagelsesprøve, hvor 27% er i tvivl. Man kunne i fremtiden overveje at opstille konkrete måltal i relation til, om antallet af danske ansøgere til et job i EU stiger.