Mentorforløb for undervisere af internationale seminarer på Psykologisk Institut

Afrapportering

Typisk har VIP medlemmerne af den Internationale Komité, der har undervist internationale seminarer adskillige gange, taget hånd om udfordringer i forhold til disse seminarer gennem uformelle møder for nye undervisere, og ved at stå til rådighed med individuel hjælp, når der dukkede spørgsmål eller problemer op i sammenhæng med internationale seminarer. Med Mentorforløbet ønskede vi at formalisere denne støtte- og mentorfunktion som et fast tilbud for VIP’er og PhD’er, som underviser et internationalt seminar for første gang. Mentorforløbet var speciel tiltænkt nye undervisere på PI, men også garvede undervisere, som for første gang ville undervise et seminar på engelsk. Mentorforløbet bestod af 4 gruppemøder (med mellem 5-12 deltagere) af 2 timers varighed med nogle faste programpunkter (se tabel 1) og god tid til at diskutere problemer og pædagogiske udfordringer.

Evaluering:

Deltagerne var danske og internationale PhD studerende som underviste for første eller anden gang samt nogle nye internationale postdocs/lektorer. Programmet viste sig at være rammende til de behov, som deltagerne i mentorforløbet havde. Deltagerne meldte tilbage at de fandt forløbet meget nyttigt og nævnte, at de var meget glade for at også kunne tage pædagogiske udfordringer op til diskussion ved møderne. Mentorforløbet hjælper især nye internationale undervisere at finde sig hurtigt til rette i deres nye rolle. Det blev meget klart under forløbet, hvor fremmed Dansk universitet-undervisningskultur er for internationale undervisere. Mentorforløbet hjælper i høj grad at internationale kollegaer kan hurtigere integreres i PI.

Forløbet har også haft fordele for medlemmerne af den International Komité at, fordi en del skriftligt informationsmateriale blev udarbejdet undervejs. Deltagerne kunne trække på materialet og derved blev mængden af direkte henvendelser til Komitéen mærkbar nedsat. Ved sidste møde i mentorforløb blev der forslået, at det skriftlige materiale samles på Instituttets fællesdrev, og at materialet løbende opdateres. Ud over informationer om de administrative systemerne brugt på BSS blev der også efterspurgt mere overordnede informationer om det danske universitetssystem, som vi i fremtiden vil inddrage i vores planlægning.

Vi vurderer, at mentorforløbet var en succes, og at det skal gennemføres om efteråret, når der typisk kommer flest nye undervisere.