Pilotprojekt: Blended Learning på masteraktiviteter

Afrapportering

Pilotprojekt til udvikling af viden om og brug af digitale platforme på efter- og videreuddannelsesområdet

Formål

Pilotprojektet har haft som sit mål at opnå viden om og i størst muligt omfang iværksætte nye tiltag omkring konkrete digitale udviklingsmuligheder inden for Blended Learning ift. de studerende og ifm. markedsføringen af aktiviteterne på efter- og videreuddannelsesområdet. Formålet har været både at udbygge den potentielle målgruppe på uddannelserne, modernisere undervisningen og supplere markedsføringen.

Udgangspunktet for pilotprojektet i den oprindeligt tænkte form var ansættelse af en specialiseret projektmedarbejder, og da denne mulighed ændrede sig kort tid efter iværksættelsen af projektet, fordi den relevante person ikke længere var ledig til at indgå i projektet, omprioriteredes projektplanen, således at en fast medarbejder i afdelingen med kendskab til uddannelsesaktiviteterne og e-læring blev tovholder på projektet. Denne justering i projektet har dels betydet, at midler i højere grad har kunnet øremærkes implementering end alene analyse- og udviklingsarbejde omkring øget brug af digitale medier på masteraktiviteter, plus at projektet har været tæt på driften og udviklingen af uddannelsesaktiviteterne, hvorfra der bl.a. er direkte adgang til rådgivning af og sparring med studieledelserne, de ansvarige administratorer osv.

 

Resultater

Følgende aktiviteter og erfaringer er opnået undervejs i projektet:

  • En stor del af projektet har været iværksættelsen af konkrete udviklingsforløb på tre MBA-fag i samarbejde med CUL. Ved projektets opstart blev samarbejdet etableret mhp. at gribe til handling på implementeringen af flere Blended Learning-aktiviteter (BL) på en udvalgt uddannelse, og da enkelte MBA-fag i forvejen har taget hul på opgaven, blev denne uddannelse valgt, så der kunne bygges videre på eksisterende erfaringer. Institutlederne ved ECON, MGMT og JURA stillede underviserkræfterne til rådighed til gennemførelse af udviklingsforløbet, ligesom VIP på de tre valgte MBA-fag gav tilsagn om at ville deltage. I samråd med dekanen blev fastlagt et beløb pr. fag til dækning af den ekstra udviklingsopgave, pilotprojektet omfattede (kr. 15.000/fag af de strategiske midler). Procesbeskrivelsen for udviklingsforløbet er vedhæftet.
  • En fast medarbejder med erfaring inden for Blended Learning er udpeget som projektleder på analyse-, udviklings- og implementeringsarbejdet omkring øget Blended Learning; indledningsvist ifm. pilotprojektet, men også fremadrettet. En del af projektmidlerne er anvendt til en langsigtet plan om strategisk udbredelse af en højere grad af Blended Learning på tværs af det samlede efter- og videreuddannelsesudbud ved Aarhus BSS i form af medarbejderens deltagelse på et projektledelsesforløb med fokus på Blended Learning. Udbyttet af denne kompetenceudvikling er bl.a. styrkelse af de interne ressourcer med specialiseret viden om Blended Learning og med fokus på implementering af BL-aktiviteter på efter- og videreuddannelserne generelt, ligesom den bidrager med konkret inspiration til Blended Learning-aktiviteter fra et specialiseret forløb.
    • Pilotprojektets tværgående fokus på øget brug af digitale medier har desuden resulteret i:
    • at der ifm. markedsføringen af Full-Time MBA-uddannelsen nu afholdes infomøde som webinar
    • fokus på videointerviews med interne og eksterne undervisere til brug i markedsføringen
    • streaming i efteråret af undervisning på Executive Master i Corporate Communication i samarbejde med Aarhus BSS IT
    • Flere af Blackboards funktionaliteter er taget i brug, og indledningsvist er der på Master i skat iværksat bl.a. blog og debatforum
    • Fokus på udfasning af printede undervisningsmaterialer og videst mulig overgang til alene digitalt tilgængeligt pensum. Ikke alle uddannelser er endnu lige modne til denne overgang, men det vil løbende være et fokus.

Desuden vil optagsprocessen pr. 2016 overgå til digital ansøgning på alle EVU-uddannelser (af tekniske årsager dog ikke Full-Time MBA).

Perspektivering

Kerneerfaringen med dette pilotprojekt har været, at det er et eftertragtet og vigtigt udviklingsområde, som skal have fortsat og løbende fokus. De opnåede erfaringer fra pilotprojektets udviklingsforløb på MBA-fagene vil blive videregivet til andre MBA-undervisere i april 2016 og senere til undervisere på øvrige masteruddannelser. MOOCs er fortsat en relevant type aktiviteter at undersøge som nyt forretningsområde, og pga. dette pilotprojekts begrænsede periode betragtes det som et vigtigt og nødvendigt forarbejde til en videreudvikling i 2016.