At modtage feedback

Afrapportering

Formål

Formålet med projektet er at udvikle et institutbaseret kursus i feedback for undervisere på Health for på den måde at styrke pædagogiske kompetencer i forhold til at stimulere studerende til at være opmærksomme på hvordan, hvornår og hvor de kan modtage feedback. Det vil gavne mødet mellem studerende og underviser samt øge de studerendes udbytte af undervisningen. Initiativet skal således ses som en konkret udmøntning af fakultetets strategiske målsætning om at gennemføre frafaldsforebyggende og studiefremmende initiativer gennem udbud af uddannelser af høj kvalitet.

Resultater

Der er afholdt 5 workshops a 4 timer for Biomedicin, Odontologi, Klinisk medicin og retsmedicin og Folkesundhed og idræt, samt biostatistik, som en del af et igangværende kursus med fokus på undervisningsudvikling hos dem. Til de 5 workshops udbudt under projektet var der i alt 70 tilmeldte (hvoraf ca. 60 deltog), og på workshoppen på biostatistik deltog 8 undervisere.

I forbindelse med workshopperne er der desuden udarbejdet en kort videointroduktion (https://www.youtube.com/watch?v=QC5OgPXjRN4&feature=youtu.be) til det fælles teoretiske baggrundsmateriale, der fungerede som forberedelse til workshoppen og fremadrettet vil komme til at ligge på CESU’s hjemmeside, så interesserede, der ikke har deltaget på en workshop, også har mulighed for at få en kort introduktion til emnet. I forlængelse af dette er der lavet en kort video optaget på workshoppen, som ligeledes vil blive gjort tilgængelig for alle undervisere på Health (under færdiggørelse).


Det overordnede fokus for alle workshops har været på de studerendes modtagelse af feedback. Derudover har hver workshop haft et særligt fokus på de undervisningssituationer, hvor det er relevant for det enkelte institut/uddannelse at arbejde med feedback og på de muligheder og udfordringer der ligger heri. På hver workshop er der blevet præsenteret aktuel forskning om feedback ud fra workshoppens fokuspunkt. For at skabe et fælles begrebsapparat om feedback på hele fakultetet har der været en overordnet teoretisk præsentation (David Nicols 7 principper samt John Hatties teori) med fælles udgangspunkt på alle workshops.


Der blev foretager en evaluering, som viste at ud af de 50 deltagere, som besvarede evalueringen, var ca. 47 meget enige eller enige i at workshoppen var relevant i forhold til deres feedbackpraksis og deres undervisning generelt, at workshoppen matchede deres niveau, og levede op til forventningerne.

Perspektivering

Der har generelt været stor tilfredshed med de afholdte workshops fra deltagerne, og de har især påpeget to ting som brugbare: 1) konkrete ideer til feedbackaktiviteter og 2) muligheden for at udveksle erfaringer med kolleger. Særligt det sidste punkt er væsentligt i et undervisningsudviklingsperspektiv, men behovet for konkrete metoder må ligeledes imødekommes, da man ikke kan implementere nye praksisser uden ideer til, hvordan det kan gøres. Det anbefales, at workshoppen fortsat udbydes, og at det skal ske i to forskellige former: 1) som institutbaserede workshops, og 2) som generisk kursus til undervisere på tværs af Health.