Bedre match på bacheloruddannelsen i Idræt

Afrapportering

Formål

Ved optagelsen i 2015 oplevede Idræt et fald i antallet af ansøgere, heraf et fald i antal 1. prioritetsansøgere. Idræt ønsker med projektet at tiltrække flere 1. prioritetsansøgere for at sikre et bedre match. Projektet ønsker at give elever fra ungdomsuddannelser/højskoler (særligt fokus på Idræt B) et indblik i, hvad det vil sige at være idrætsstuderende, og hvordan idrætsforskningen foregår. Det vil vi gøre igennem en udbygning af den allerede etablerede Testcenter besøgsservice, som drives af ACTIVE institute, og ved oprettelse af Studerende for en dag, der har elementer fra et projekt på HE Studier.
Projektet vil give potentielle studerende bedre mulighed for afklaring med hensyn til studievalg.

Resultater af projektet

Der blev afholdt tre besøg som en del af det eksisterende Testcenter besøgsservice, hvortil der blev koblet et oplæg og rundvisning på idrætsuddannelsen. Initiativet er blevet taget positivt imod og er sidenhen blevet efterspurgt.
Der er blevet afholdt tre Studerende for en dag arrangementer for gymnasieelever og højskoleelever, som kunne tænkes at søge ind på bacheloruddannelsen i Idræt. Der var tilmeldt 235 elever. Som afslutning på hvert arrangement blev der gennemført en spørgskemaundersøgelse med særligt fokus på afklaring med hensyn til studievalg. 150 elever deltog i undersøgelsen.
97% svarede ja til spørgsmålet ”Har denne dag hjulpet dig til at få et bedre kendskab til idrætsuddannelsen på Aarhus Universitet?”. Det er tilfredsstilende.
Besvarelserne viste også, at 74 % af deltagerne var uafklaret omkring deres fremtid efter endt ungdomsuddannelse, hvilket er en af grundende til, at sådanne tilbud har relevans.
49 % svarede, at det var sandsynligt (39%) eller meget sandsynligt (10%), at de ville vælge Idræt på AU som 1. prioritet. 61 % svarede, at denne dag (arrangementet) havde gjort det mere sandsynligt, at de ville søge ind på idrætsuddannelsen på AU. Dermed synes formålet om at give potentielle studerende bedre mulighed for afklaring med hensyn til studievalg at være opfyldt.
Kun 10% af deltagerne angav, at de ville søge ind på en videregående uddannelse umiddelbart efter endt ungdomsuddannelse, mens 50 % ville gøre det 1 år efter gymnasiet, 32 % 2 år efter gymnasiet og 6 % 3 eller flere år efter gymnasiet. Det vurderes derfor, at effekten af denne type arrangementer skal vurderes på længere sigt.
Endvidere fik de deltagende gymnasielærerer mulighed for at evaluere arrangementerne. Her var der en overvejende positiv respons til arrangementerne, med enkelte forslag til forbedringer af indholdet.
Effekten af arrangementerne vil endvidere blive vurderet ifm. kommende studieoptag.

Perspektivering

Resultaterne fra spørgsskemaet viser, at disse arrangementer giver gymnasieelever bedre indsigt i, hvordan en universitetsuddannelse i Idræt ser ud. Hvorvidt det fører til højere studieoptag kan på kort sigt være svært at vurdere, fordi mange tilkendegiver, at de ikke vil søge ind på universitet direkte efter endt gymnasieuddannelse. Derfor anbefales det, at projektet minimum fortsætter over en tre årig periode, for på den måde at kunne vurdere effekten af de positive tilkendegivelser.