Extra workshops til kurset "Educational informatics for senior teachers/Edu-it S" på Health for Biostatistik

Afrapportering

Formål

I forbindelse med udviklingen af et kursustilbud til erfarne senior undervisere på Health for pædagogisk opkvalificering i uddannelses informatik, er der i efteråret i gang sat et pilotprojekt i samarbejde mellem CeSu og Sektion for Biostatistik, Institut for folkesundhed. I forhold til den oprindelige plan vil vi gerne kunne styrke forståelsen for og kendskabet til og mulighederne for digital feedback og digital assessment.
Feedback er et område de studerende efterlyser og vi vil med en dedikeret workshop arbejde med teori og praksis i relation til undervisningen i Biostatistik. Mulighederne for digital assessment, selv tests og online øvelser blev fundet meget relevant og effektivt efter vores første workshop. Med en ekstra dag dedikeret til at arbejde med nye digitale test muligheder vil vi kunne styrke indsatsen.
 Dette er i tråd med Healths strategi om digital modernisering og re-tænkning af uddannelseselementer med brug af informations og kommunikations teknologi (IKT).

Resultater

For Sektion for Biostatistik deltog alle 7 fastansatte VIP samt 2 Phd-studerende i hele forløbet. Allerede fra begyndelsen af kurset blev det klart at udbyttet af heldags-workshops, der blev afholdt i andre omgivelser end de daglige, er meget stort. De stratetiske midler gjorde det muligt at udbygge kurset med to ekstra hele dage hvor der blev arbejdet henholsdsvis feed-back og digital assesment. Feedback dagen blev indledt med et oplæg  om feed-back hvorefter vi arbejdet med emnet ud fra vores fællles erfaring og  vi sluttede dagen af med at at udarbejde et ’manifest’ for feed-back på sektionen.  I forbindelse med assessment blev der arbejdet med muligheder og begrænsninger i ’Blackboard’. Det blev klart at der var ubesvarede spørgsmål om hvorledes man i Blackboard nemt på sektionsniveau kan dele undervisningsmateriale, herunder ’assessment’, på tværs af undervisningsforløb.

Perspektivering

For Sektion for Biostatistik har hele forløbet givet  et fælles fundament for den videre udvikling af undervisningen på sektionen.   Det vil også i fremtiden være frugtbart at afsætte tid og midler til ’eksterne’  heldags workshops.
For CESU har hele pilotforløbet, herunder de ekstra workshops, givet værdifuld erfaring i forbindelse med udviklingen af kursustilbus/masterclass for erfarne undervisere på Health.