Feedback til studerende i klinikophold

Afrapportering

Formål

Formålet med projektet er at udarbejde et idékatalog og et spotkursus til undervisere tilknyttet medicinstuderendes klinikophold, og derved styrke undervisernes pædagogiske kompetencer i organiseringen af og håndteringen af feedback til mange studerende i klinikopholdet, så der sikres høj kvalitet i de studerendes klinikophold, og at de studerende rustes bedst muligt til overgangen fra studie til arbejdsliv, hvilket er i tråd med Healths strategiske målsætning om uddannelser til gavn for det omgivende samfund.

Resultater

• Der er udarbejdet et idékatalog, hjemmesiden ’Feedbackguide’: cesu.au.dk/feedback/guide. Siden består af 6 overordnende kategorier med ideer og forslag til bedre feedbackpraksis. Kategoriernes indhold består af i alt 35 underliggende sider med videointerviews med undervisende lægers egne refleksioner og forslag til konkrete praksisser kombineret med en kort reflekterende tekst, der henviser til litteratur om emnet for interviewet.
  • Der er udviklet og produceret et feedback-kort i lommeformat med spørgsmål til igangsættelse af en feedback-samtale. I alt 4000 feedback-kort er sendt til ca. 50 afdelinger med medicinstuderende i klinikophold og til de deltagende lægers afdelinger.
  • Der er afviklet to spotkurser på hhv. Afdeling for Ortopædkirurgi, Holstebro og Gyn-Obst, AUH, med i alt 30 deltagere.
  • Derudover er siden introduceret og feedbackkortene uddelt på 3 workshops om feedback afholdt for institutterne Klinisk Medicin, Retsmedicin og Odontologi med i alt 40 deltagere.
  • Der er afholdt en heldagsworkshop med Kelley M. Skeff, MD, PhD, Stanford Faculty Development Center for Medical Teachers. Her deltog 6 kliniske lektorer og 2 CESU-medarbejdere. Ved Mette Krogh Christensen.

Perspektivering

Da meget få (3) af de adspurgte læger (122) havde konkrete og strukturerede praksisser for feedback til medicinstuderende i klinikophold at berette om til projektet, må det anbefales at kendskabet til hjemmesiden og feedback-kortenes fortsat udbredes.