Omlægning til Blended Learning og Team-Based Learning på kandidatuddannelse i medicin

Afrapportering

Blended Learning

Formål

Dette initiativ vil hæve uddannelseskvaliteten på to udvalgte semestre (10. sem og 11. sem) på medicinuddannelsen. Initiativet sikrer at omlægningen fra store fælles forelæsninger (+200 studerende pr. årgang) til undervisningsformerne ’Blended Learning’ (BL) og ’Team-Based Learning’ (TBL) på kandidatuddannelse i medicin ved Institut for Klinisk Medicin sker på baggrund af et realistisk og afprøvet tids- og ressourceforbrug i forbindelse med forberedelse af undervisningens elementer. I denne rapport beskrives BLENDED LEARNING PÅ 11. SEMESTER PÅ MEDICINUDDANNELSEN.

Resultater

På 11. semester (5. sem. på kandidatdelen), Familie-Samfundsblokken, drøftede udvalgte lærestolsprofessorer/lektorer hvad behovet er for at kunne omstille fra forelæsninger til Blended Learning (BL). Drøftelserne mundede ud i, at der blev foreslået samarbejde på mere individuel basis til de udvalgte undervisere på semesteret. Desuden er der blevet mere fokus på mindre grupper med bredere understøttelse fra personer med indsigt i BL.

Perspektivering

I foråret 2016 startes op en bredt understøttet mindre arbejdsgruppe, som vil arbejde med BL, så undervisningen kan ændres fra overvejende forelæsninger til mere studenterinddragende undervisning via BL. Undervisningen skal være på engelsk grundet det internationale semster starter fra aug. 2016. Via erfaringer fra dette projekt og det gode eksempel, vil gruppen kunne hjælpe flere undervisere på sigt, nu hvor behovet er bedre afdækket.

Team-Based Learning

Formål

Dette initiativ vil hæve uddannelseskvaliteten på to udvalgte semestre (10. sem og 11. sem) på medicinuddannelsen. Initiativet sikrer at omlægningen fra store fælles forelæsninger (+200 studerende pr. årgang) til undervisningsformerne ’Blended Learning’ (BL) og ’Team-Based Learning’ (TBL) på kandidatuddannelse i medicin ved Institut for Klinisk Medicin sker på baggrund af et realistisk og afprøvet tids- og ressourceforbrug i forbindelse med forberedelse af undervisningens elementer. I denne rapport beskrives TEAM-BASED LEARNING PÅ 10. SEMESTER PÅ MEDICINUDDANNELSEN.

Resultater

I oktober blev der afholdt indledende møde og introduktion til TBL for 7 undervisere, kursusleder Trine T. Lamm samt Mette Krogh Christensen, CESU. Der blev i november planlagt og afholdt workshop for 3 af underviserne samt kursusleder. Indholdet i workshoppen var læring omkring omlægning til TBL, som oplæg til start på eget TBL-projekt. På det opfølgende møde først i december 2015 var 1 af deltagere gået igang med planlægningen af TBL og havde, med kursuslederens deltagelse, gennemført en 3 timers undervisning med afprøvning af dele af konceptet. 1 underviser arbejder fortsætter med at konvertere undervisning til TBL og planlægger at lave 3 TBL af 3 timers varighed. 1 underviser er fortsat motiveret for at arbejde med konceptet og indføre undervisningsmetoden i den pågældende semesterrotation. På grund af arbejdspres planlægges dog skift til 2 andre underviser som ansvarlige for TBL på rotationen.
Trine T. Lamm har udarbejdet en instruktion om TBL til hhv. studerende og undervisere. Instruktionen skal bruges fremadrettet i 2016. Omlægningen af en forelæsning á 2x45 min. til en TBL-session á ca. 150 min. tager ca. 5-10 timer første gang underviseren gør det. Det vurderes at tidsforbruget til fulde opvejes af fordelene ved TBL: studenteraktiverende undervisning, højere motivation, større fremmøde.

Perspektivering

Alt i alt har kursuslederen og 5 ud af 7 medlemmer af uddannelsesudvalget på 10. sem nu helt eller delvis gennemgået en process omkring TBL. 2 lærestolsprofessorer, der repræsenterer 2 (neuro-fag og psykiatri) ud af de 4 store fag (neuro-fag, psykiatri, øjensygdomme ØNH-sygdomme) på semestret er fortsat motiverede for konvertering af foredrag til TBL i 2016. Fra kursuslederens side er det fortsat intensionen af indføre TBL istedet for foredrag på halvdelen af 4. semester efter omlægning i efteråret 2016. Selvom der er væsentlige forhindringer mht. gennemføring af workshop for alle interesserede har det igangsat en omstillingsproces. Processen i neurologi og psykiatri har brug for tæt støtte og opfølgning fra kursusleder og CESU gennem foråret 2016, hvis den skal lykkes. Faktorer der under forløbet har vis sig at have stor indflydelse: 1) Motivation: Lærestolsprofessorer, der samlet få en god evaluering af deres undervisning, vil være mindre motiverede for omlægning. 2) Tid: Der er stor konkurrence fra andre vigtige opgaver hos denne gruppe af undervisere. 3) Planlægning: Det kræver planlægning af et læringsforløb i kalenderen hos underviserne min. 6 mdr. i forvejen, hvis man skal kunne samle og undervise lærestolsprofessorer i en gruppe.Udfordringer: Der skal udvælges et netbaseret system, der kan håndtere de to tests der indgår i TBL. Der er brug for fortsat støtte fra CESU.