Organisation og ledelse på AU
Du er her:
AU
Medarbejdere
Organisation og ledelse
IT-governance
Governance - systemlandskabet
Rollebeskrivelser
Systemforvalterens opgaver
Organisation og ledelse
AU's administration - oversigt
Diversitet og ligestilling
Erhvervsudvalget
Forskningsudvalget
Internationalt samarbejde
IT-governance
Projekter i Enhedsadministrationen
Governance - systemlandskabet
Rollebeskrivelser
Systemejerhåndbog
Tilgængelighed
Konsekvenser af krigen i Ukraine
Open Science forum
Samarbejdsfora
Tilbagevendende events
Uddannelsesudvalget
Universitetsledelsen
Vedtægter og regler for AU
Valg på AU
Whistleblowerordning
Ytringsfrihed
Systemforvalterens opgaver
Systemændringer
Implementere og følge op på forretningsmæssige- og administrative strategiske mål på tværs af AU.
Indsamle, specificere og prioritere funktionelle og non funktionelle krav.
Prioritere og sikre gennemførelse af vedligeholdelses og opgraderingsopgaver.
Udarbejde, vedligeholde og koordinere årshjul for systemet på tværs af IT og forretning.
Gennemføre systemforbedringer/ tilpasninger i overensstemmelse med behov og strategisk roadmap samt budget og andre ressourcer.
Indhendte godkendelse hos systemejer for prioriteringer og ændringer i aftaler.
Kvalitetssikre datakvalitet via procedurer/kontrol og iværksætte eventuelle korrigerende handlinger.
Budgetstyring og –kontrol.
Levere informationer til systemejer med henblik på fremtidige budgetforhandlinger.
Styring af systemændringer og processer.
Sikre at integrationer testes.
Sikre funktionelle ændringers use cases, test cases og brugeraccept.
Identificere opgaver, der ikke kan løses i daglig drift, men løftes videre i et projekt.
Aftaler, sikkerhed og myndighedskrav
Systematisk koordinering og opfølgning på aftaler med leverandører.
Koordinere udbudsforretninger på tværs af forvaltningsorganisationen og AU Indkøb.
Aftale og følge op på AU interne serviceaftaler.
Indberette til Statens Arkiver (SA) og andre myndigheder.
Sikre arkivering og bevaringspligt.
Definere krav som udspringer af AUs informationssikkerhedshåndbog.
Vurdere om ændringer har betydning for klassifikation og bertydningdvurdering (Risikovurdering).
Forvalte adgangspolitik og sikre processen for administration af brugeradgange igennem såvel som udenom applikationen.
Indhente eventuelle dispensationer hos CISU (Centralt Informationssikkerhedsudvalg).
Sikre nødvendig assistance fra leverandør til systemansvarlig
Koordinering og samarbejde
Samarbejde med systemansvarlig/ systemforvalter på systemer der integreres med.
Sikre tværgående kommunikation og afklaringer ved nye integrationer.
Sikre og koordinere organisatorisk implementering af ændringer.
Sikre tværgående kommunikation/ information/ vidensoverdragelse til supportorganisationen og brugerorganisationen.
Sikre løbende evaluering af brugerorganisationens tilfredshed med systemet.
Sikre løbende evaluering af forvaltningssamarbejdet.
Administrative opgaver
Fremstille, kommunikere og kontrollere retningslinjer for brug af systemet.
Sikre forretningsgange/ - regler og årshjul er velbeskrevne, opdaterede, tilgængelige og implementerede.
Udarbejde løbende ledelsesinformation/ rapportering.
Operationalisere, kvalitetssikre og videreudvikle supportmodel og eskaleringsvej.
Sikre vurdering af behov for forretningsmæssige nødprocedurer, beredskabsplan og lukkevinduer.
Sikre synkronisering af systemmiljøer.
Sikre opsamling af ”known errors”.
Sikre opsamling og analyse af supportsager på systemet og justerer i forhold hertil.
Sikre uddannelse og supportmateriale til supporterne.
Sikre løbende opdatering af tværgående supportmateriale til diverse
Revideret 15.09.2023
-
Webbredaktionen, Universitetsledelsen Stab