Fælles inspirationsarrangement i ACA: Psykologisk tryghed

Psykologisk tryghed er et grundelement i trivsel og i en god arbejdspladskultur. Alle ACA-medarbejdere er inviteret til at dykke ned i begrebet, når Birgitte Aagaard Zethsen (SDU) afholder virtuelt oplæg den 8. december 2021. Oplægget er en del af ACA's arbejdspladskulturindsats.

Begrebet psykologisk tryghed er troen på, at man ikke bliver straffet eller ydmyget, hvis man taler om fejl, tvivl, spørgsmål, ideer mm. Psykologisk tryghed er derfor med til at skabe en arbejdspladskultur, hvor mennesker er trygge ved at udtrykke sig og være sig selv. At vi som medarbejdere i ACA er trygge ved at udtrykke os, er en forudsætning for, at alle stemmer kommer i spil og kan hjælpe med at udvikle vores arbejdspladskultur, trivsel og samarbejde.

Oplæg i ACA
Vi glæder os til virtuelt at byde Birgitte Aagaard Zethsen velkommen til at danne rammen om inspirationsarrangementet om psykologisk tryghed onsdag d. 8. december kl. 10.00-11.00. Birgitte er erhvervspsykolog fra Syddansk Universitet og har masser af erfaring både indenfor arbejdsmiljø, coaching, ledelse og som faglig formidler.

Efterfølgende grupperefleksioner
Oplægget efterfølges af grupperefleksioner i de enkelte afdelinger planlagt og faciliteret af lederne. Grupperefleksionerne må gerne tage udgangspunkt i oplægget eller i jeres egne refleksioner over eksempelvis kulturen, samarbejdet eller den psykologiske tryghed i jeres afdeling/team. Det vigtige er, at vi øver os i at skabe en fælles bevidsthed om kulturen i vores afdelinger.

En del af Arbejdspladskulturindsatsen
Netop arbejdspladskultur er et emne, Universitetsledelsen og hovedsamarbejds- og hovedarbejdsmiljøudvalget har valgt at sætte fokus på over de næste år. I ACA følger dette oplæg op på forårets inspirationsarrangement om samarbejde, tillid og relationer. Oplægget bygger også bro til APV 2022, hvor den psykologiske tryghed har betydning for APV-opfølgningen i de enkelte afdelinger. Vi skal alle føle tryghed i at deltage i dialoger – særligt dem om trivsel på vores fælles arbejdsplads.