Valg til arbejdsmiljøorganisationen: Læs hvad der driver næstforpersonen i LAMU ACA

”Det er fedt at kunne give det lille ekstra, der skal til, for at dagen bliver bedre – udfordringer skal løses”. Sådan beskriver arbejdsmiljørepræsentant og næstforperson i LAMU (det lokale arbejdsmiljøudvalg) Kristine Kirk Mørk det arbejde, hun siden 2018 har bidraget til, for at sikre det gode arbejdsmiljø i ACA.

Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du dine kollegaer og spiller en vigtig rolle i den daglige udvikling af et trygt og motiverende arbejdsmiljø. Kristine Kirk Mørk fortæller:

”Som arbejdsmiljørepræsentant er man kollegernes kontaktperson i forhold til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Man er den, der lytter til kollegaers udfordringer og man har et ekstra øje på risikofaktorer i omgivelserne, eksempelvis ved risiko for fald over ledninger og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger.”

Mine kollegaer skal ikke blive syge af at gå på arbejde
I arbejdet med at styrke og udvikle det gode arbejdsmiljø fungerer arbejdsmiljørepræsentanten som ledelsens sparringspartner. Kristine beskriver:

”Man er bindeled mellem ledelsen og medarbejderne og kan således gøre opmærksom på uhensigtsmæssigheder. Her kan det være vigtigt at være fastholdende. Selvfølgelig er al kommunikation med kollegerne fortrolig. Som arbejdsmiljørepræsentant er jeg ikke ansvarlig for arbejdsmiljøet, men jeg og mine kollegaer i LAMU udgør et vigtigt bindeled.”

”Man tænker lige en ekstra gang over, om der tages tilstrækkelig højde for kollegernes velbefindende, så de ikke blive syge af at gå på arbejde. Vi skal kunne gå glade på arbejde, der skal tages hensyn til det hele menneske og man skal kunne arbejde under nogle ordentlige forhold både fysisk og psykisk.  Interessen for kollegaernes ve og vel driver mig i arbejdet som arbejdsmiljørepræsentant i ACA og det er vigtigt for mig, at alle bliver hørt.”

APV, Arbejdsmiljødrøftelser og Arbejdstilsynet
Der holdes jævnlige møder i det lokale arbejdsmiljøudvalg, hvor arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere drøfter arbejdsmiljømæssige forhold i ACA.
LAMU’s hovedopgaver er det løbende arbejde med fysisk arbejdsmiljø samt arbejdet med APV’erne (Arbejdspladsvurderinger), hvilket man som arbejdsmiljørepræsentant deltager i:

”Den årlige arbejdsmiljøredegørelse udgør rammen for den løbende dialog om og opfølgning på, hvilke tiltag, der løbende skal iværksættes – alt lige fra behov for forbedret akustik i et givet lokale, planlægning af webinar om hjemmearbejdspladsen eller besøg af ergoterapeut for vores kollegaer i rengøringen.” Skulle ulykken være ude og en kollega kommer til skade på arbejde, er det arbejdsmiljørepræsentanten, der indrapporterer til Arbejdstilsynet, hvad der er sket.

Opfordrer kollegaer til at stille op
På spørgsmålet om, hvorfor det giver mening at bruge tid på arbejdsmiljøarbejdet ved siden af ens almindelig arbejde svarer Kristine med et smil på læben: ”Fordi ledelsen skal holdes i ørene, så udfordringer løses i stedet for at blive negligeret, og at både små ting og tunge emner bringes frem”.

Valget til arbejdsmiljøorganisationen løber af stablen i januar 2021, men allerede fra d. 6. december er det muligt at opstille til valget. Kristine anbefaler og opfordrer kollegaer i ACA til at stille op til det kommende valg:

”Det er fedt at kunne give det lille ekstra, der skal til for at dagen bliver bedre. Udfordringer skal løses.”