Bruger du persondata i din forskning?

Nye stramme regler i 2018 giver anledning til en sprøgeskemaundersøgelse om håndteringen af persondata på AU. Alle forskere opfordres til at svare - uanset om man bruger persondata i sin forskning eller ej.

Den 25. maj 2018 træder den nye persondataforordning i kraft. Forordningen medfører en række stramninger i forhold til den nuværende persondatalovgivning – herunder væsentligt højere bødestørrelser og muligheder for erstatningskrav. Det er derfor vigtigt, at AU overholder den kommende lovgivning, og at vi har et overblik over de behandlingsaktiviteter, som finder sted på Aarhus Universitet.

For at tegne et billede af ovenstående, har vi brug for din hjælp. Vi har brug for, at hver enkelt forsker forholder sig til, hvorledes man behandler evt. persondata, som man er i berøring med i sin forskning. Det tager kun ganske kort tid at svare på nedenstående – uanset om du behandler persondata eller ej, men alle svar er vigtige i Universitetets bestræbelser på at efterleve kravene i den nye forordning, og dermed også at undgå bøder og/eller erstatningskrav, så vi skal gerne have en høj svarprocent, hvilket du kan medvirke til.

Undersøgelsen er anonym, man bedes dog svare på hvilket fakultet og hvilket institut/center man tilhører.

Besvar undersøgelsen (frist 15. sept. 2017)

For yderligere information kontakt informationssikkerhedschef Ole Boulund Knudsen obk@au.dk