Studie- og ErhvervsKompetencer

Formål

Det overordnede formål med SEKom var at afprøve CUDiMs nye undervisningsformat - Takeaway Teaching (TAT) - der i E17 var klar til at blive realiseret i fagmiljøerne.

Følgende TAT temaer blev afprøvet: Godt i gang med specialet, Litteratursøgning, Gruppearbejde, Feedback.

Formålet med at integrere TAT temaer i undervisningen er todelt:

  1. at styrke undervisernes didaktiske kompetencer med henblik på at undervise mere eksplicit i studiestrategier og dermed
  2. at styrke de studerendes studie- og erhvervskompetencer

TAT formatet har til formål at fremme og styrke en undervisning, der parallelt med det faglige indhold forholder sig til almene og sociale kompetencer, der tilegnes som mer- og metalæring. Almene og sociale kompetencer skal kvalificeres i en faglighed således, at de studerende bliver bevidste om deres egne kompetencer og forstår, at disse både er vigtige studiekompetencer og vigtige erhvervskompetencer - eksempelvis: samarbejde, kollektiv ansvarlighed, professionel kommunikation, kvalitetsbevidsthed, initiativ, selvstændighed, analytisk kompetence, handlekompetence og kritisk tænkning.

Resultater

De undervisere og studerende, der deltog i SEKom projektet blev fulgt tæt med observation af undervisning og efterfølgende interviews af undervisere og gruppeinterviews af studerende. Derudover deltog underviserne i en indledende og afsluttende workshop med henblik på henholdsvis forberedelse/igangsættelse og idégenerering til videreudvikling af TAT formatet og temaer.

Data fra føleforskning er pt ved at blive transskriberet og analyseres i uge 5. Forløbig tilbagemeldinger er overvejende positive. Underviserne oplever:

  • at modtage faglig sparring og inspiration til egen undervisning
  • at mindske forberedelsestid i kraft af oplæg, som er lette at anvende
  • at indeholder har høj kvaltiet
  • at man kan anvende temaerne som de er (det ønskes af nogle undervisere)
  • at man kan tilpasse og justere som man ønsker (det ønskes af andre undervisere)

Udfordringen ligger i at skabe større overblik og synlighed i de enkelte temaer.

Kontaktpersoner

  • CUDiM
  • Hanne Balsby Thingholm, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier