Integrere CMS i projektorienterede forløb på cand.merc

Formål

Formålet med det projektorienterede forløb på cand.merc. er at give de studerende mulighed for at anvende, og reflektere over anvendelsen af, den viden, de færdigheder og de kompetencer, som de har tilegnet sig i løbet af deres uddannelse, i praksis. De studerende skal således lære at være ”reflekterende praktikere” som, på den ene side, deltager i løsningen af konkrete praktiske opgaver og, på den anden side, er i stand til at reflektere over deres og andres praksis ud fra et analytisk perspektiv.

Formålet med at inddrage et CMS forløb i det projektorienterede forløb er

  • at gøre de studerende karriereklar og øge deres fremsynethed
  • at skabe større selvindsigt og selverkendelse ift. karriereveje, interesser og muligheder.
  • at nedbringe dimittendledigheden
  • at bidrage til personlig kompetenceafklaring til at sikre det livslange karriereforløb
  • at give de studerende bredere indsigt i hvad erhvervslivet efterspørger

Resultater

Vi har kørt et testforløb for et hold cand.merc.-studerende i projektorienteret forløb. Alle de deltagende studerende ville efterfølgende anbefale forløbet til andre. Desuden har vi kørt testforløb for 3. sem. cand.merc.-studerende, som ikke har været i praktik/projektorienteret forløb med henblik på at kunne udbyde career management skills kurset til interesserede alle cand.merc.-studerende.

Begge forløb blev meget positivt evalueret af de deltagende studerende. Alle studerende har således været enige i nedenstående udsagn (agreed eller strongly agreed):

  • experience an increase in self-awareness
  • more able to communicate your preferred values
  • more able to communicate your preferred work focus
  • have a better understanding of how you can use your skills and competences in a future job
  • understand your preferences in regards to organizational types and work environment
  • understand what factors influence you in your career choices

Et par eksempler på key take-aways fra de studerende:

”I got the tools and a 'kick-start' to connect my values and competences, so that I can express them and make them attractive to a future employer.”

“I know myself way better.”

Disse og andre udsagn giver os gode mulighed for at videreudvikle forløbet inden det bliver obligatorisk for studerende i projektorienteret forløb fra efteråret 2018, samt at udvikle på det foløb som tilbydes til øvrige studerende.

Kontaktpersoner

  • Susanne Søes Hejlsvig, Administrationscenter Aarhus BSS
  • Thomas Hvergel Jensen, Administrationscenter Aarhus BSS
  • Studieleder Lars Esbjerg, Institut for Virksomhedsledelse