Konferenceudgifter i relation til 'Vision og strategisk grundlag for udddannelser på Health'

Formål

Det er Aarhus Universitets vision at være et toneangivende globalt orienteret universitet med et stærkt samfundsengagement, der understøtter kontinuerlig udvikling, vækst og velfærd. Universitetets dimittender skal fortsat være nytænkende og formå at omsætte viden og ideer til handling på fremtidens nationale og internationale arbejdsmarked.

Projektet Vision og Strategisk Grundlag tager sit udgangspunkt i denne vision og har dermed som sit klare mål, at sætte hver enkelt uddannelse på Health ind i et fremtids- og omverdensperspektiv, både lokalt, nationalt og internationalt. Processerne vil bidrage til, at såvel stude- rende som undervisere, ledelsen og øvrige aktører tydeligt kan se den faglige profil, som uddannelsens sigte.

Hvert enkelt studienævn og fagmiljø vil i forlængelse heraf kunne arbejde systematisk med mål og indhold, med strukturer og metoder, som alle bidrager til at opnå denne vision. Vision og Strategisk Grundlag vil med andre ord blive anvendt som pejlemærke af studieleder og studienævn til at specificere eller justere uddannelsen i det efterfølgende uddannelses- udviklingsarbejde.

Da et helt centralt formål med det visions- og strategiske udviklingsarbejde er at tydeliggøre uddannelsernes profil og karriereperspektiv, og som en del af dette arbejde øge de studerendes samspil med både private og offentlige erhverv, udgør projektet en hjørnesten i fakultetets karriereklar-satsning.

Resultater

Fakultetet iværksatte en omfattende proces, hvor hvert enkelt institut fik til opgave at undersøge, drøfte og formulere en vision og strategisk grundlag for deres egne uddannelser. Dette arbejdet foregik i tæt dialog mellem både med interne og eksterne interessenter.

Som opstart på processer blev der afholdt tre seminarer á to dage for hhv. medicin d. 5.-6. april 2017, uddannelserne på Institut for Odontologi og Oral Sundhed d. 4.-5. oktober 2017 og til sidst uddannelserne på Institut på Folkesundhedsvidenskab d. 5.-6. december 2017. På disse seminarer var der oplæg ved aftagere og/eller andre relevante eksterne sektorer, workshops og fælles drøftelser mel. institutternes ledelse, undervisere, studerende, alumner og aftagere. Derudover indeholdt processen opsøgning af international inspiration i form a litteratur og studietur.

På baggrund af seminarer og international inspiration udarbejdes tre visions- og strategipapirer, der sætter rammen for, hvorledes uddannelsernes mål, struktur, didaktik og faglige indhold kan bidrage til at opnå denne vision.

1.   ”Vision og strategisk grundlag for Medicin”, godkendt af fakultetsledelsen

2.   ”Vision og strategisk grundlag for IOOS”, under revision i hht. høring

3.   ”Vision og strategisk grundlag for IFS”, under udarbejdelse

Der er udarbejdet inspirationsrapporter på baggrund af litteraturstudier, for hhv. medicin og odontologi.