Modeller og værktøjer for evaluering af læringsaktiviteter i praktikuddannelse

Formål

Udviklingsfasen (uge 32-48, oprindeligt inddelt i ”planlægning” og ”fokuseret praksis”), har primært bestået af:

1. Indkredsning af hvilken model, der skal til for at opnå kvalitet i evalueringen (jf. målet om dels at øge læringen gennem praksisnær feedback og dels at sikre effektivitet i dokumentationsarbejdet vedr. læringsudbyttet)
  2. Afprøvning af konkrete digitale løsninger (særligt ”Quizlet” og ”Padlet”)
  3. Produktion af film målrettet hhv. elever og virksomheder mhp. at sikre disse målgrupper op- lever det meningsfyldt at medvirke aktivt i evaluering af praktikaktiviteterne.

CESU har indgået som en nær samarbejdspart i ovennævnte processer.

Inddragelse

Den udviklede model er baseret på, at relevante parter (elev, uddannelsesansvarligt i praktikcentret, instruktør på IOOS, praktikansvarlig i virksomheden) forpligtes til løbende at bidrage med materiale, der danner grundlag for dialog mellem elev og dennes uddannesansvarlige i praktikcentret. Bidrag kan være fx en elevs videooptagelse af hvilke instrumenter, der bruges ved rodbehandling, elevens og instruktørens fælles notat om deres refleksion over elevens kommunikation med patient på klinikken eller praktikværtens beskrivelse af elevens kompetencer i varetagelse af en konkret røntgenopgave. Ved at relevante parter forpligtes til sådanne ”feeds” sikres det, at eleven modtager feedback på baggrund af konkrete praksiserfaringer. Eleven modtager feedback i løbet af arbejdsdagen og der afholdes feedbackmøde minimum hver tredje måned, med deltagelse af elev og dennes uddannelsesansvarlig.

Digitalisering

”Padlet” er en elektronisk platform, der benyttes til at håndtere feeds, strukturere feedback til eleven og dokumentere dennes læring. Hver elev modtager individuel padlet – i form af et link. Elevens uddannelsesansvarlig, interne instruktører på IOOS samt ekstern praktikvært (i det omfang det giver mening), også adgang til elevens padlet, vis særskilte links, der gør det mulig for dem at bidrage med feeds, og for den uddannelsesansvarliges vedkommende også feedback.

Brugervenlighed

Padlets administreres af leder af praktikcentret, der sikrer at alle elevers padlet opdateres løbende og der- med rummer de links, opgaver og spørgsmål, der er skal til for, at de alle relevante involverede kan ”feede” og for at eleven kan modtage relevant feedback mhp. videre læring.

Der er sikret let adgang til elektronisk udstyr, i form af tablets, for både elever og personale.

Tablets findes i aflåst lokale, hvor au-adgangskort benyttes til at låse op. Der er således ikke behov for at personalet låser op for eleven og udlevere udstyret, hvilket sikre at personaleressourcer bruges på kvalitet i uddannelse, frem for kontrolfunktion. Har eleven således ønske om at dokumentere behandlingsforløb på klinikken i form af fx videooptagelse, henter vedkommende blot udstyret. Har instruktør og elev haft en fælles oplevelse som de ser grund til at dokumentere i form af notat, hentes udstyret. Udstyret tyverisikres og elever og personale informeres om, at udstyret skal leveres tilbage i det aflåste lokale umiddelbart efter brug.

• Praktikcenterleder Dorte Lindelof, IOOS-HEALTH