Platform, der skal styrke forbindelse mellem idræt og det private arbejdsmarked

Formål

Som en del af udviklingen af Campus Dalgas Innovationslab på Sektion for Idræt var vi interesserede i at få styrket kontakten til aktører i den private sektor. Målet var at etablere en platform bestående af en række erhvervsrettede tiltag for studerende. Til at udvikle projektet blev der nedsat en styregruppe, og til at drive det blev der ansat en projektmedarbejder og en studiemedhjælper. Som en del af projektet:

-  Er der blevet afholdt flere udviklingsmøder med input fra en række interessenter fra den private sektor og partnere på AU.

-  Har der været kontakt med en række virksomheder og organisationer, der er potentielle aftagere af idrætskandidater.

-  Er det blevet kortlagt om virksomheder/organisationer bosiddende på Campus Dalgas har været i kontakt med studerende samt om det skaber værdi.

-  Har studerende deltaget i det eksterne event ”Idans Sports Innovations Day” d. 9. okt. 2017 for at møde virksomheder, organisationer, se eksempler på entreprenørskab/innovation mv. Der er blevet gennemført evaluering af turen.

-  Er der blevet arbejdet med at skabe sammenspil mellem projekttiltagene og kurset Erhvervsrettet Projektforløb i Idræt. De studerende som deltog til Idans Sports Innovations Day har fulgt kurset.

-  Er der blevet udviklet et koncept for en intern workshop, som der i øjeblikket arbejdes intensivt på. Workshoppen byder på oplæg af Endomondo stifter Christian Birk samt case-competition/hackaton med en deltagelse af en 3 udvalgte virksomheder.

Workshoppen løber af stablen d. 25. jan. 2018. Der er planlagt evaluering af dagen.

Resultater

Dialog med mere end 10 relevante virksomheder og organisationer om samspil. Vi har erfaret, at der er interesse for erhvervsrettede tiltag som workshops, at specialer skrives i samarbejde med virksomheder/organisationer samt praktikforløb.

Der er blevet etableret et strategisk samarbejde med MedTech Innovation, som er et innovationsnetværk for virksomheder, universiteter og offentlige myndigheder (fokusområde sportsteknologi). Der er ligeledes blevet etableret et udviklingssamarbejde med Studentervæksthus Aarhus. Begge har deltaget i planlægningen af den interne workshop.

Beboerne på Campus Dalgas (1 virksomhed, 3 organisationer) har svaret, at de i løbet af de sidste 6 mdr. har været i kontakt med studerende i projektøjemed, at de har brugt studerende til sparring, og at de ansat studerende/kandidater. Dette underbygger, at den korte afstand mellem de studerende og aftagere skaber værdifuld interaktion.

• Jesper Friis Mortensen, Sektion for Idræt, Institut for Folkesundhed