Erhvervsprojekter og kompetenceafklaring på Biologi

Projektets formål var at:

1. øge biologistuderendes opmærksomhed på jobmuligheder indenfor mindre traditionelle ansættelsesområder
  2. søge at afkorte tiden mellem endt uddannelse og første ansættelse som biolog
  3. generere undervisningsmaterialer, der kan anvendes i arbejdet med at gøre studerende ”karriereklare” på alle ST uddannelser

Resultater

Et konkret mål har været at etablere samarbejdsaftaler med 15-20 virksomheder og organisationer, som ønsker at indgå i erhvervsprojekter for studerende, samt at formidle disse aftaler. Desuden at udarbejde materiale, der kan vejlede studerende i at lave projektaftaler. Status er, at 10 samarbejdsaftaler er på plads, og yderligere syv er undervejs. Et ”inspirationskatalog” er udarbejdet med profiler for nogle af de virksomheder, instituttet har indgået samarbejdsaftale med. Inspirationskataloget ligger på Studieportalen for Biologi (http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/biologi/bachelorprojekt-speciale-og- erhvervsprojekt/erhvervsprojekt/inspirationskatalog/). Det indeholder også en mini-guide til de studerende om at tage kontakt. Ved kandidatorienteringen, som foregår d. 21. februar, vil inspirationskataloget blive vist til de studerende.

Et andet konkret mål har været at udfærdige korte (2 t) undervisningsforløb om karrieremuligheder som biolog til brug i kandidatkurserne på uddannelsen. Materialet til disse undervisningsforløb stilles til rådighed via Blackboard i et modul, der let kan importeres og tilpasses hvert enkelt fag. Modulet indeholder a) introducerende materiale til de kursusansvarlige samt et konkret undervisningsdesign med forslag til aktiviteter, b) instruktioner og templates til gæsterne fra erhvervslivet og c) forberedende materiale og instruktioner til de studerende.

Materialet har på nuværende tidspunkt været anvendt i et enkelt kandidatfag og afprøves i to andre i det kommende semester. Målrettede evalueringer fra de studerende danner grundlag for en revision, hvorefter forløbet forventes implementeret i alle kandidatfag fra foråret 2019. Der er således lavet konkrete aftaler med gæster på tre fag og de projektansvarlige (THJ og CNT) arbejder videre med at etablere relevante aftaler til de resterende kandidatfag.

• Tove Hedegaard Jørgensen, Institut for Bioscience
  • Camilla Nissen Toftdal, Institut for Bioscience