MiRET - Mixed Reality in Engineering Teaching (copy 1)

Formål

Ingeniøruddannelser i Danmark er bl.a. kendt for, at deres studerende er afklarede om, hvilken karriere deres uddannelse peger i retning af samt at opfylde aftagerpanelers kompetenceønsker. Alligevel kan det være vanskeligt for ingeniør og andre ST-studerende at tilegne sig viden om, hvordan teori anvendes i praksis – eksempelvis når undervisningen omhandler den teori, der ligger til grund for f.eks. store anlæg, komplekse eller på anden vis svært-tilgængelige systemer. Pga. begrænsede ressourcer og diverse praktiske barrierer kan underviseren ofte være nødt til, at lade teori illustrere vha. små simple eksempler og/eller tekstuelle beskrivelser. Vi har med dette projekt ønsket, at trække praksis ind i undervisningen på udvalgte ST-kurser (særligt på ingeniørområdet), og give de studerende viden om og forståelse for den kompleksitet, der kendetegner praksis, samt give dem øvelse i at begå sig i denne.

Ved hjælp af educational IT kombineret med de nye muligheder med virtual reality (VR) baseret på 360o video og Google cardboard-standarden, er det blevet både forholdsvis enkelt og billigt at producere og inddrage praksis som en aktiv del af undervisningen og formatet tillader de studerende en ”reallife-oplevelse” af praksis. Materialer kan integreres direkte i Blackboard og således indgå som en naturlig del af den øvrige undervisning. Studerende med en smartphone og VR-briller (prisen starter ved 10 kr.), kan få en interaktiv 360-graders-oplevelse af materialer, anlæg og store systemer.

Ultimativt vil materialerne kunne give de studerende en markant anderledes forståelse af praksis og dermed kvalificere deres parathed til at indgå på arbejdsmarkedet med deres faglighed.

Resultater

Overordnet var målet, at minimum to kurser, “Grundlæggende om elektriske maskiner” ved lektor Emir Pasic samt “Termodynamik” ved lektor Aage Birkkjær Lauritsen, skulle kvalificeres med interaktivt videomateriale som anvendes aktivt i undervisningen. Vi lykkedes med at få optagelser der understøtter et virtuelt besøg på Lisbjerg Kraft- og Varmeværk men desværre nåede underviserne fra ”Grundlæggende om elektriske maskiner” ikke at finde eksterne kontakter der gjorde det muligt at optage 360-video eller udvikle VR i 2017.

Vi fik dog mulighed for at inddrage et alternativt kursus, “Relativitetsteori og Astrofysik”, og understøtte dette med et virtuelt besøg på CERN. Dette er godt nok ikke et ingeniørkursus, men inkluderer ligeledes et element af svært-tilgængelige systemer, som således kunne inddrages i undervisningen på ST, ligesom det kunne bidrage til udviklingen af knowhow omkring udviklingen af et pædagogisk koncept.

Kontaktpersoner

  • Anna Hollyoak Helleberg, Science and Technology Learning Lab
  • Mikkel Godsk, Science and Technology Learning Lab