Studietur for kandidatstuderende på Medievidenskab

Afrapportering

Problemstilling
I forbindelse med den nye studiestruktur på kandidatuddannelserne, hvor målet blandt andet er at sikre de studerende en fælles start med et stort fagligt udbytte og et minimalt frafald, har vi ønsket at arbejde med studieturen som en særlig form for undervisning, der dels introducerer de studerende til aktuel forskning og skaber relevante netværk i erhvervslivet.


Hvad er der gjort?
I forbindelse med kurset "Medier og social forandringer i en glocaliseret Verden", obligatorisk kandidatfag på Medievidenskab E2012, valgte vi at integrere deltagelse i Ørecomm festivalen fra den 9.-13. september. Festivalen foregik i Malmø, København og Roskilde og er arrangeret af  Ørecomm i samarbejde med det nationale forskningsnetværk Glocal Nomad (http://glocalnomad.net/). Studieturen blev altså afholdt fra 9.-13. september, og der er efterfølgende diskuteret en række relevante problemstillinger i forbindelse med undervisningen og forløbet er evalueret i sin helhed.

Der er evalueret skriftligt og mundtligt med særligt henblik på at belyse studieturens faglige og sociale relevans og effekt.


Har initiativet haft den ønskede virkning?
Studieturen er evalueret positivt af både underviser og studerende, der argumenterer for, at det faglige niveau har været højt og givet faglig dybde. Derudover er der konkrete eksempler på, at studerende har fået en række relevante netværk og kontakter via dette studieturen.


Hvad er det faglige potentiale?
Selvom det sandsynligvis ikke er muligt at afholde studieture i samme omfang som denne, kan erfaringerne bruges positivt til at underbygge såvel faglige som sociale fordele ved at afprøve, diskutere og deltage i faglige sammenhænge uden for universitetet. De studerende oplever faget som inspirerende og markerer studieturen som positiv i forhold til deres engagement, ligesom de generelt i forhold til faget og undervisningen har følt sig involveret og ansvarlige i forhold til det faglige udbytte. Også socialt og i forhold til studiemiljøet har studieturen haft en positiv effekt – fx siger en studerende i evalueringen: ”Jeg har ikke prøvet en tur med studiekammerater på Universitetet siden jeg begyndte for 4 år siden. Og jeg havde næsten glemt, hvor lidt der skal til, før man føler sig hjemme i hinandens selskab, og hvor spændende det er at kombinere faglige udfordringer med de sociale. Mange af dem, jeg var afsted med, er også folk, jeg har andre fag med, så jeg har fået endnu mere ud af det end bare i dette fag”.

Projektbeskrivelse


Baggrund
I forbindelse med kurset "Medier og sociale forandringer i en globaliseret verden", der er et obligatorisk kandidatfag på Medievidenskab, er deltagelse i Ørecomm Festivalen fra den 9.-13. september en integreret del af forløbet. Festivalen foregår i Malmø, København og Roskilde og er arrangeret af Ørecomm i samarbejde med det nationale forskningsnetværk Glocal Nomad (http://glocalnomad.net/).


Formål
Et væsentligt formål med deltagelsen er, at de studerende på kandidatniveau skal eksponeres for relevant igangværende forskning inden for kursets emnefelt samt have mulighed for at opleve, hvordan forskningen er et aktiv i en bredere samfundsmæssig og organisatorisk sammenhæng. De studerende skal forud for deltagelsen læse artikler og forberede spørgsmål til nogle af de centrale oplægsholdere, ligesom de efterfølgende i grupper skal skrive referater, der vil blive inddraget i den efterfølgende bearbejdning af festivalen på kurset. Erfaringer fra mange tidligere studieture i forbindelse med faget Mediesystemanalyse viser, at studieture højner de studerendes engagement betragteligt og forøger deres aktivitet og læring på kurset. Festivalen vil ligeledes give inspiration til eksamensprojekter og etablere kontakt til relevante empiriske cases og personer.


Indhold
Eftersom mange af sessionerne vil blive streamet live med mulighed for at stille spørgsmål, så vil studerende, der ikke fysisk kan deltage, alligevel kunne deltage aktivt. Det er dog min vurdering, at studieturen vil have stor betydning for de studerendes oplevelse af det faglige fællesskab, ligesom der vil være en række relevante eksterne centrale aktører fra de studerendes kommende arbejdsmarked. De studerende vil således blive introduceret til netværksdannelse.

Hvis projektet gennemføres har studienævnet bedt mig om, i samarbejde med et par studerende og studieleder Unni From, at udarbejde en mindre rapport om tilrettelæggelsen og udbyttet af studieturen, som kan være til inspiration for andre, der planlægger studieture. Desuden arrangerer studienævnet en workshop om studieturen som aktiverende undervisnings-form i forlængelse af projektet.

Kort om programmet for Ørecomm Festivalen:

"Agency in the Mediatized World” is the overarching theme for the first Ørecomm Festival, 9–13 September 2011, a five-day event taking place on both sides of the Öresund strait. The event is organised by the transnational research centre Ørecomm, which works to strengthen research in the interdisciplinary field of media, communication and social change."

Se programmet her:
https://orecomm.net/wp-content/uploads/2011/06/Festival_programme.pdf

Budget
Der er bevilget 53.289 kr. til projektet.