Retningslinjer for vejledning i forbindelse med bachelorafhandlinger, specialer og andre større opgaver

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?

  • SMU 11 viste, at ca. halvdelen af de studerende på såvel bacheloruddannelserne i International virksomhedskommunikation som cand.ling.merc.-uddannelserne vurderer, at der er gode muligheder for at få vejledning om deres faglige præstationer, og at kvaliteten af denne vejledning for det meste er høj. Selvom dette resultat ligger pænt i forhold til andre uddannelser, bør det overvejes, hvordan vejledningsindsatsen kan styrkes. Samtidig vurderer studienævnene for de nævnte uddannelser, at der er behov for at styrke de videnskabsteoretiske og metodiske elementer i uddannelserne, herunder at skabe en tydeligere sammenhæng mellem bachelor- og kandidatniveau.
  • Projektet har således til formål at få udarbejdet et sæt overordnede retningslinjer rettet mod hhv. vejledere og studerende. Disse retningslinjer skal have til formål:
    • at sikre en ensartet vejledning af høj kvalitet på tværs af de forskellige vejledere, uddannelser og uddannelsesniveauer, således at de studerende oplever en sammenhæng i vejledningen fra deres første større opgave på BA-studiet til deres afsluttende speciale
    • at præcisere, hvilke videnskabsteoretiske og metodiske krav der stilles til opgaver, projekter og afhandlinger på de forskellige uddannelsesniveauer
    • at sikre, at de studerende bruger deres vejledere og vejledningstid på en kvalificeret måde

Hvad er der gjort?
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som har til opgave at udarbejde de grundlæggende principper for vejledning med fokus på de videnskabsteoretiske og metodiske elementer. Gruppen består af erfarne forskere og vejledere inden for uddannelsernes kernefaglige områder.


Har initiativet haft den ønskede virkning?
Arbejdsgruppen afslutter sit arbejde i løbet af januar 2012. Herefter igangsættes implementeringsfasen i studienævnsregi.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Retningslinjerne bliver en integreret del af vejledningsarbejdet og vil blive evalueret efter en indkøringsperiode, fx 1 år i henhold til de formål, der er opstillet for projektet.


Hvad kan universitetet lære af projektet?
Arbejdsgruppens diskussioner har foreløbigt vist, at det vil være mere hensigtsmæssigt at udarbejde retningslinjer tilpasset de enkelte uddannelser (fx sprog og virksomhedskommunikation) frem for at tilstræbe generelle retningslinjer for samtlige uddannelser. Der tages højde for dette ved udarbejdelsen af retningslinjerne.

Projektbeskrivelse


Baggrund og formål
Studiemiljøundersøgelsen viser, at ca. halvdelen af de studerende på både bachelor- og kandidatstudierne vurderer, at der er gode muligheder for at få vejledning om deres faglige præstationer, og at kvaliteten af denne vejledning for det meste er høj. Selvom dette resultat ligger pænt i forhold til andre uddannelser, må vi naturligvis overveje, hvordan vejledningsindsatsen kan styrkes. Samtidig vurderer studienævnene, at der er behov for at styrke de videnskabsteoretiske og metodiske elementer i uddannelserne, herunder at skabe en tydeligere sammenhæng mellem bachelor- og kandidatniveau.


Indhold
Vi søger derfor om midler til udarbejdelse af et sæt overordnede retningslinjer rettet mod hhv. vejledere og studerende. Disse retningslinjer skal have til formål:

  • at sikre en ensartet vejledning af høj kvalitet på tværs af de forskellige vejledere, uddannelser og uddannelsesniveauer, således at de studerende oplever en sammenhæng i vejledningen fra deres første større opgave på BA-studiet til deres afsluttende speciale
  • at præcisere, hvilke videnskabsteoretiske og metodiske krav der stilles til opgaver, projekter og afhandlinger på de forskellige uddannelsesniveauer
  • at sikre, at de studerende bruger deres vejledere og vejledningstid på en kvalificeret måde

Det er tanken, at de to studienævn nedsætter en arbejdsgruppe, der skal udarbejde forslag til disse retningslinjer.

Retningslinjerne vil efter godkendelse blive gjort tilgængelige for vejledere og studerende på hjemmesiden.


Budget
Der er bevilget 18.048 kr. til projektet i 2011.