Franskforskningsdage

Afrapportering

 

Hvad var problemstillingen?

-          For lidt synlighed om vores egen forskning på BCOM-sprog

-          Behov for at afmystificere forskning, og hvad det betyder at være forsker

-          Inspiration til de studerende mhp. videnskabelige opgaver (BA-projekter, kandidatafhandlinger)

-          Mulighed for at vække interesse for forskerkarriere, rekruttere ph.d. ansøgere

-          Styrke fagligheden af studiemiljøet

-          Styrke samspil mellem undervisning og forskning

 

Hvad er der gjort?
Der er arrangeret tre aftener, hvor de studerende kunne komme og møde deres lærere som forskere, for at høre om deres forskning og diskutere forskning med dem m.m. Der er efterfølgende arrangeret deltagelse i studiemiljømessen. Der deltog 9 forskere fra BCOM sprog. Se også vedhæftet programfolder.

 

Har initiativet haft den ønskede virkning?
Ja, de studerende, skønt fåtallige, har alle været begejstret. Dets samme gælder de involverede forskere. Se vedhæftet fil med feedback fra forskerne).

 

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
(Her kan der evt. opsættes ”key performance indikators”, som informerer om eventuelle fremtidige milepæle/målingspunkter efter afrapporteringstidspunktet.)
Der er to muligheder for projektet:

  1. a.      en gentagelse af projektet I 2013, hvor der informeres i bedre tid, så flere studerende deltager
  2. b.      en integration af projektets tankegang og metode i forbindelse med udvikling af nye fag (videnskabsteori, academic writing, BA-projektseminarer, specialekollokvier m.fl.).

 

Hvad kan universitetet lære af projektet?

Forskningsbaseret undervisning bør i højere grad erstattes af forskningsdrevet undervisning, hvor de enkelte forskere udvikler fag, der ligger i naturlig forlængelse af deres egen forskning, og promoverer deres egen faglig stolthed. Det betyder større kreativitet, flere indsigter, mere engagement, og mere samspil med de studerende. Det betyder også fremkomst af en egentlig universitetspædagogik, hvor forskning har forrang.

 

 

Projektbeskrivelse

 

Baggrund og formål

Projektets baggrund er forankret i et strategisk ønske om at gøre en indsats for at styrke vores franskstuderendes faglige identitet. Dette skal ske ved at sensibilisere dem for de spændende faglige og personlige udfordringer, som franskforskning netop rummer. Denne indsats vil også medvirke til at styrke hele det franske studiemiljø. Subsidiært vil det også på sigt kunne øge interessen for ph.d.-vejen som karrieremulighed. Pilotprojektet søger således at bidrage til fremtidssikring af fransk ved BSS BCOM.

Indhold

Franskgruppen kan – med støtte fra kollegaer ved ARTS – bidrage med indsigter i ny international forskning i følgende fagområder, blot for at vælge nogle:

  • Grammatik, fagsprogsgrammatik og fagdiskurs
  • Fransk forretningskultur i Frankrig og i den frankofone verden
  • Fagoversættelse mellem dansk og fransk og genreforskning
  • Tolkning og oversættelse samt europæisk forskningsarbejde om tolkning og oversættelse
  • Fagleksikografi mellem dansk og fransk med fokus på virksomhedsleksikografi
  • Turismekommunikation mellem Danmark og Frankrig og udvikling af nye informationsredskaber

Pilotprojekter vil munde ud i afholdelse af franske forskningsdage, hvor franske forskere i samarbejde med de studerende vil arrangere en række konferenceindlæg, efterfulgt af forskningsspecifikke workshops og paneldiskussioner.

Målgruppe: Arrangementer henvender sig til alle franskstuderende ved Instituttet.

Budget

Der er bevilget 8.500 kr. til projektet i 2012.