Mentorordning på Institut for Erhvervskommunikation

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

På nogle af sprog- og kommunikationsuddannelserne er der en forholdsvis stor frafaldsprocent. Formålet med mentorordningen er at styrke den sociale og faglige integration, således at ordningen kan bidrage med at sænke frafaldet ved at imødekomme eventuelle problemer, som førsteårsstuderende måtte have i forhold til at tilrettelægge studielivet og hverdagen. En mentor vil kunne opfange eventuelle problemer tidligere end instituttet, som først registrerer eventuelle problemer, når en studerende registreres som ikke-studieaktiv.

Hvad er der gjort?

Mentorer er blevet ansat og har gennemgået et kursusforløb. Mentorerne har fungeret som en ekstra kontakt til instituttets faglige miljø, der har givet de studerende hurtig feedback på spørgsmål og usikkerheder og i det hele taget medvirket til, at de førsteårsstuderendes er blevet hjulpet til en hurtig faglig og social integration på studiet.

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Den mundtlige evaluering, vi pt. har foretaget af ordningen, har været positiv, og projektet er forløbet som planlagt. Vi ansatte 30 frivillige mentorer (studerende på sidste del af én af bacheloruddannelserne eller på én af kandidatuddannelserne), mens godt 50 mentees (studerende på 2. semester) fik en mentor tilknyttet i foråret 2014. Det er især mentorernes evne til at igangsætte en ’professionel’ samtale med udfordrende spørgsmål fremfor en mere ”venne-lignende” rolle, der blev opfattet som en fordel. Dette tolker vi på den måde, at uddannelsen af mentorerne fortsat bør være en vigtig del af projektet. Erfaringer med forankringen af mentorordningen i Vejledning og Studieinformation har også været positiv. Den foreløbige tilbagemelding fra både mentorer og mentees er, at projektet forløber godt, og at begge parter har haft og stadig har gavn af forløbet. I forlængelse af at mentor-mentee forløbet stopper, vil der blive arbejdet mere med en evaluering.

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

Potentialet er på baggrund af de positive erfaringer godt. Hensigten er at udvide antallet af mentorer og mentees år for år, således at flest muligt kan få gavn af tilbuddet. Derudover er der udviklet et projektdesign, så mentorordningen kan bredes ud over flere uddannelsesretninger.

Hvad kan universitetet lære af projektet?

Mentorordninger kan bruges som et værktøj til både at fastholde de studerende og forbedre det faglige og sociale studiemiljø. Nye studerende har stor gavn af at kunne få adgang til ældre studerendes erfaringer, problemer i forhold til ex. læsegrupper, studieplanlægning osv., og eksamensforberedelse er blevet afdramatiseret for mange mentees takket været relationen til mentor.

Designet og uddannelsen bag mentorordningen på sprog- og kommunikationsuddannelserne er så velfungerende, at det med mindre justeringer kan overføres til andre uddannelser og hovedområder.