Oplæg for første semesters studerende (psykologi)

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

De mødte tidligere i studievejledningen studerende på 2. semester, som havde det meget svært. De oplevede det var en svær overgang fra gymnasiet til universitetet og særligt den faglige belastning på 2. semestervar for nogle studerende mere, end hvad de havde ressourcer til.

Hvad er der gjort?

Vi har holdt oplæg ude på de enkelte instruktorhold, hvor vi har snakket om de udfordringer de selv har oplevet som ny studerende og samtidig har vi forsøgt at påvirke holdkulturen, således at de snakker mere åbent på holdet og ikke konkurrerer med hinanden fagligt. Samtidig har vi åbnet for diskussioner på holdet om, hvordan man kan skabe en god hverdag som ny studerende fx bruge læsesal, lave ugeskema, spørge studiekammerater hvordan det går osv.

Vi har også informeret om, hvilke tilbud vi har i studievejledningen og hvad man kan bruge os til

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Mange studerende har været positive overfor initiativet. Der har ofte været mange input fra de studerende til vores diskussionsoplæg.

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

Det har tidsmæssigt været for krævende for os studievejledere, da vi selv har haft fag og været studerende samtidig. Vi er derfor enige om  - trods et rigtig godt udbytte – at vi vil holde et samlet oplæg for 1. semesters studerende og i dette oplæg lade os inspirere af oplæggene, som vi holdt på de enkelte instruktorhold.

Hvad kan universitetet lære af projektet?

At have mere fokus på det at være ny studerende og ikke presse de nye studerende med større pensum (som de vil gøre fra september), fordi vi oplevede i dette tiltag, at de nye studerende havde rigeligt at se til fagligt, samtidig med at der sker andre store omvæltninger i deres liv (ny by, nye venner, ny hverdag)