Arts institutstruktur på plads

Fakultetsledelsen på Arts har på baggrund af en omfattende høringsrunde fastlagt en ny institutstruktur, som skal implementeres i starten af 2012. Organiseringen skal styrke de kernefaglige og tværfaglige dimensioner i både uddannelser og forskning.

Institut med to strenge

Medarbejderne på de tre Arts-institutter skal fremover organiseres i relation til de to kerneopgaver uddannelse og forskning. Uddannelserne organiseres i uddannelsesfagudvalg (UFU) med tilhørende underviserteams, mens forskningen struktureres i forskningsprogrammer og forskningsenheder. Institutlederen står i spidsen og suppleres af studienævnsformand, studieleder samt de nye UFU-ledere og forskningsprogramledere.

Forskningen kan dog også være organiseret i forskningscentre med centerledere, hvis fakultetsledelsen vurderer, at der er tale om unikke forskningsprojekter og eksterne samarbejder, der nødvendiggør oprettelsen af et center.

Personaleansvar uddelegeres

På baggrund af høringssvarere har fakultetsledelsen besluttet, at det nære personaleansvar skal varetages af enten uddannelseslederen eller forskningsprogramlederen, da mellemlederne har et tættere kendskab til medarbejderne end institutlederen har.

Organiseringen af forskningsprogrammerne bliver en del af processen, når institutterne skal formulere deres forskningsstrategi. Forskningsprogramledere udpeges af institutleder på baggrund af åbne interne opslag, mens uddannelsesledere udpeges af institutleder og studieleder efter de enkelte uddannelsesfagudvalgs indstilling.

Læs hele rapporten her