Erik Strange Petersens 40 års jubilæum

Historielektor Erik Strange Petersens mere end 40 år ved Aarhus Universitet blev fredag den 31. august fejret ved en reception i Antikmuseet. Receptionen dannede også rammen om Erik Strange Petersens farvel til AU, da han har valgt at gå på pension pr. 1. september.

Ved en reception fredag den 31. august blev historielektor Erik Strange Petersen fra Institut for Kultur og Samfund fejret for sine 40 års ansættelse ved Aarhus Universitet.

I den meget lange talerække holdt dekan Mette Thunø en tale, hvori hun beskrev Erik Strange Petersen, som blandt mange går under navnet Strange, som en rar, loyal og engageret medarbejder. Særligt fremhævet blev Eriks mange års virke som tillidsrepræsentant. Et hverv, som Erik Strange Petersen ifølge Mette Thunø har bestredet med stor ansvarsfølelse og klart blik for, hvad der tjener medarbejderne bedst.

- Erik forstår at se tingene i sammenhæng. Han gør det på sin egen stille facon, sådan på jysk. Her er ikke store armsving og svulstig retorik, men en vedholdende sindighed, sagde dekan Mette Thunø blandt andet i sin tale.

Erik Strange Petersen benyttede receptionen til at takke af efter mange års tjeneste på AU og gå på pension. Nu skal tiden bruges på hans mange interesser, som rækker fra dansk komik til dansk arbejderbevægelse.

Udpluk fra Eriks tid på AU:

På spørgsmålet om, hvad Erik finder mest interessant ved de mange år på AU, svarer han følgende:

- Mit historiestudium i 1960'erne og historiestudiets og studenterlivets udvikling sidenhen er et spændende spor. Mit forskningsmæssige engagement, specielt i udviklingen af arbejderhistorien med SFAH som krumtap. Min undervisning, herunder ikke mindst specialevejledningen og efter- og videreuddannelsen ved Jysk Åbent Universitet (som EVU hed i de første mange år).

- Min glæde ved arbejdsmiljøet og samværet med kollegerne både på og udenfor instituttet og i konsekvens heraf mit fagforeningsmæssige engagement som tillidsmand og som samarbejdsudvalgsmedlem - og som DM-politiker og universitetslærerformand. Min glæde ved på mange fronter at have kunnet deltage i udviklingen af Aarhus Universitet i et altovervejende godt og åbent samarbejde med ledere og administratorer på mange niveauer.

Erik Strange Petersens 40 års jubilæum