Seminarrække skal styrke ph.d.-vejledningens praksis og rammer

Talentudvikling er et centralt satsningsområde i AU’s strategi, derfor arrangerer Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier nu, i samarbejde med dekanatet og ph.d.-skolen på Arts, en række seminarer med det formål, at nye og erfarne ph.d.-vejledere kan dele viden og erfaringer fra ph.d.-vejledningen.

Der er sket meget nyt inden for fakultetets ph.d.-uddannelse i den sidste tid. I perioden november 2012 til januar 2012 vil der derfor fire gange blive udbudt et seminar, som har til formål at styrke dialogen mellem ph.d.-vejlederne.

Seminaret er gratis for ansatte ved Arts, AU, og henvender sig til nuværende og kommende ph.d.-vejledere ved Arts, AU.

Formålet er at få styrket videns- og erfaringsudveksling om praksis og mål inden for ph.d.-vejledningen på fakultetet, samt at styrke den kollegiale refleksion over ph.d.-vejlederfunktionen.

Der vil også blive introduceret rammer og målsætninger for den nye fælles ph.d.-skoles forskeruddannelse.

Vejledning i praksis

Seminaret fokuserer på ph.d.-vejledningens rammer, mål og udfordringer. Forløbet kommer i høj grad til at være praksisorienteret, og derfor bliver hovedvægten lagt på udveksling og afprøvning af konkrete vejledningsprincipper og metoder.

Under seminaret vil der blive arbejdet med tre grundlæggende og almene kompetencer:

• Processtyring
  • Tekstfeedback
  • Kommunikationskompetencer

Seminaret udbydes første gang den 6.-7. november 2012, begge dage kl. 9-16. Dagene kommer til at bestå af korte oplæg, tematiseret gruppearbejde, plenumdiskussioner og øvelser.

Efter seminarrækken vil der blive planlagt en række andre events som f.eks. temamøder, workshops og projekter.

Læs mere om seminaret