Kombinerede skriftlige og mundtlige prøver

Kombineret mundtlige og skriftlige prøver

Skriftlig og mundtlig præstation til bedømmelse

Kombinerede skriftlige og mundtlige prøver er i studieordninger på Arts kun mulige i form af synopsisprøver. Der er dog specielle regler for produktspecialer og masterprojekter, der kan indeholde mundtligt forsvar. Alle andre former for kombinerede skriftlige og mundtlige prøver er ikke tilladte på Arts grundet uddannelseseftersynets bestemmelser om ressourceeffektive prøver.

Kombinerede skriftlige prøver er særligt oplagte som gruppeprøver. Læs mere om de formelle regler for gruppeprøver her.

Synopsis med mundtlig prøve

Prøveformen består af, at den studerende udarbejder og afleverer en synopsis som danner baggrund for den mundtlige prøve. Både synopsis og den mundtlige prøve indgår i bedømmelsen. Synopser kan indeholde et produkt.

Didaktiske overvejelser:

  • Der er mange fortolkninger af – og dermed uklarheder om -, hvad en synopsis er og hvorledes den indgår i den mundtlige prøve. Derfor er det afgørende, at der skabes klarhed om:
    • Synopsens indhold og form.
    • Den mundtlige prøve, herunder synopsens rolle og hvorvidt synopsen afgrænser den mundtlige prøve tematisk, eller om der kan udprøves i andre dele af pensum.
  • Synopsiseksamen kombinerer den skriftlige prøveforms muligheder for fordybelse og repetition i form af selvstændig efterbearbejdning af fagets indhold og inddragelse af nye temaer og problemstillinger, med den mundtlige prøveforms muligheder for mundtlig fordybelse og dialog/formidling af det faglige indhold.
    • Den korte skriftlige fremstilling træner de studerende i at opsummere resultatet af mere omfattende læreprocesser i kort form.
    • Den mundtlige del giver mulighed for at uddybe det skriftlige oplæg samt at bedømme de studerendes evne til at deltage i faglige samtaler, herunder at disponere, strukturere og formidle et fagligt indhold mundtlig.
  • Muligheder for formative tilbagemeldinger på baggrund af den aktuelle præstation.
  • En synopsis varierer i længde fra uddannelse til uddannelse og efter fagets størrelse, men er dog typisk omkring 3 sider. Det mundtlige oplæg er ofte på 20-30 minutter.
  • Bemærk: Hvis der helt frie rammer for synopsen er der risiko for, at de studerende kun beskæftiger sig med et begrænset udsnit af det samlede pensum. Klare krav om perspektivering til pensum fx i den mundtlige del, eller egentligt bundne spørgsmål/problemstillinger kan modvirke dette.
  • Valg af omprøve: På Arts er der praksis om ét fag, én prøveform som følge af bekendtgørelsens krav til alignment, hensynet til de studerendes gennemførsel og uddannelseseftersynets bestemmelser om hensynet til ressourceforbruget i administrationen. Af denne grund og, da en synopsisprøve kan gentages i sin fulde form som omprøve vil omprøven være identisk med den ordinære prøve.
  • Alignment mellem ordinær prøve og omprøve ved undervisningsdeltagelse som forudsætningskrav. Læs mere under formelle krav.

Ressourcemæssige overvejelser:

  • For studerende: Krævende. Undervisningen kan understøtte delelementer ved at integrere fx korte opsummeringer af analytiske begreber eller relevante færdigheder i undervisningen.
  • For underviser: Krævende. Både i forhold til forberedelse og bedømmelse (læsning + mundtlig prøve). Kombinerede prøver er reelt to prøver. Reelt set er belastningen højere, da de to prøver også skal koordineres.

  • For administrationen: Krævende. Kombinerede prøver er reelt to prøver. Reelt set er belastningen højere, da de to prøver også skal koordineres. Fordel at planlægning af den mundtlige prøve kan koncentrere sig om de studerende som har afleveret synopsen.

Administrative og juridiske overvejelser:

  • Der angives sideantal på synopsen og varighed af den mundtlige prøve. Synopsen skal afleveres i Digital eksamen før den mundtlige prøves start.
  • Både synopsen (evt. produkt) og den mundtlige præstation indgår i den samlede helhedsbedømmelse.
  • Kan bedømmes bestået/ikke bestået eller efter 7-trinsskalaen
  • Intern censur eller ekstern censur